Ett Utopia: Utopi

Postat den

Utopi. En svensk Heavy Metal (och då menar jag Heavy Metal när tidningen var bra, inte den hopplösa sörja den är nuförtiden). Och gissa om det är någonting jag är glad att se!

För den som inte vet vad jag talar om så är Utopi alltså den mest spännande nya serietidningen på svenska sen Horst härjade som värst/bäst. Utgiven av förlaget Kolik satsar Utopi enligt deras eget manifest på episka serier; ”…det vackra, det storslagna, det dramatiska…”. Kolik har redan visat att de har smak för serier som är fjärran de som varit rådande i serie-Sverige de senaste decennierna när de gett ut titlar som Mara från Ulthar och Umbra, så när de gick ut med att de skulle satsa på en tidning inriktning på det episka och det fantastiska så blev jag inte förvånad. Det som däremot gjorde mig förvånad var tidningen själv när den damp ner i brevlådan i onsdags.

Lars Krantzs Stora A

För även om jag hade goda förhoppningar om tidningen var jag inte förberedd på hur proffsig och elegant utformad redan det första numret visade sig vara. Jag hade nog räknat med någonting som i bästa fall skulle vara någonting à la Galago, dvs en tidning som mer eller mindre medvetet ser sådär halvproffsigt kulturell ut, men istället fick jag en tidning som är helt igenom excellent; ett mycket lyckat omslaget, utmärkt design och layout, intressant redaktionellt material, en underbar tryckkvalité (det ska inte underskattas; det allteftersom mer och mer bedrövliga trycket i Horsts tidningar var sorgligt att se), och en maffig/mysig känsla när man håller den i handen.

Och sen finns ju serierna också 😉

Lina Neidestams Huldran

Jag hade tänkt gå igenom dem en efter en, men sen insåg jag att det var ett alldeles för tråkigt sätt att skriva om Utopi. Visst skulle jag kunna skriva en hel del om Lina Neidestams härligt mustiga Huldran-serie med sin blandning av sex och nordiska sagoväsen, eller Karl Johnssons lyriska skräckberättelse Offret, men det som gör mig så glad över Utopi är att inte nog med att inställningen hos redaktionen är precis i min smak, dessutom lever egentligen alla serierna i det här numret upp till målet: Att ge oss serier där det fantastiska bortom vardagen är målet, eller för den delen när det fantastiska hittar oss i vardagen. Science fiction, skräck, fantasy i en saligt skön blandning, helt enkelt!

Jag lär återkomma till Utopi och när det har kommit några fler nummer (planen är 4 nummer / år) blir det dessutom lättare att recensera enstaka serier eftersom flera av dem är fortsättningsserier. Tills dess kan jag starkare än någonsin rekommendera ett köp; Utopi är tidningen som jag aldrig skulle vågat hoppas på att den skulle kunna komma ut i Sverige.

Karl Johnssons Offret

»

  1. Ping: Ny svensk serietidning: Agent Marc Saunders « Simon säger

  2. Ping: Ny svensk serietidning: Agent Marc Saunders • Serienytt.se

  3. Ping: Det här är inte vår utopi | Book me up!

  4. Ping: Kiki från Montparnasse « Simon säger

  5. Ping: Kiki från Montparnasse • Serienytt.se

  6. Ping: Årskrönika 2011: Bloggstatistik « Simon säger

  7. Ping: Årskrönika 2012: Bloggstatistik « Simon säger

  8. Ping: Årskrönika 2013: Blogg-statistik | Simon säger

Kommentera

