Spirou+Trondheim = Panique en Atlantique

Postat den

Eller som den danska titeln lyder: Panik på Atlanterhavet. Som man kan misstänka är det ytterligare ett album i Ett äventyr med Spirou och Nicke av-sviten, och jag blir bara mer och mer ledsen över att de här böckerna inte finns översatta till svenska. De tidigare albumen i samma svit jag läst har alla varit av de allvarligare slaget, men nu när Trondheim står för manus (Fabrice Parme tecknar) blir det ändring på det: Panik på Atlanterhavet är ren slapstick, och en riktigt bra sådan dessutom 🙂

För en gångs skull får vi följa Spirou när han jobbar, dvs när han är piccolo. Det är ingen historia som utger sig för att utspela sig när Spirou var ung; alla ”nutida” Spirou-medlemmar finns med, som greve Champignac (som frågar Spirou varför han jobbar som piccolo och får svaret att räkningarna ju måste betalas). Efter att ha misslyckats på sitt vanliga hotell hamnar Spirou som piccolo på en ny lyxkryssare, utrustad med en ny uppfinning som ska skydda skeppet mot alla faror. Någon som tror att det fungerar som tänkt, med tanke på att Champignac är inblandad?

Historien är typiskt Trondheimsk: En låt-gå-mentalitet i skrivandet som gör att det känns som om historien hittats på allteftersom, men samtidigt med riktigt kluriga vändningar som överraskar eftersom de faktiskt är så genomtänkta, och vid närmare granskning inser man att Trondheims berättelse är mer logisk och finurlig än de allra flesta allvarligare Spirou-albumen. I PiA har vi två olika uppfinningar som tillsammans måste lösa ett liv-och-död-problem, och jag satt faktiskt och funderade på hur det skulle gå till. Jag kom på ett sätt men insåg att det inte skulle fungera, men givetvis hade Trondheim tänkt lite till och visste hur man skulle fixa det. Logiska luckor saknas helt, vilket är precis som i hans andra mer lyckade serier, som i Dungeon– och McConey/Lapinot/Kanino-serierna som alla har logiskt sett tajtare historier än de mesta annat man kan läsa, trots allt kaos och nonsens som pågår 🙂

En Trondheim i form alltså, och Parmes teckningar är inte så dumma de heller. De passar för slapstick som här, med sin kantiga men samtidigt charmiga stil som påminner lite om Genndy Tartakovskys animationer i sina bättre stunder. Om jag fått bestämma hade jag nog ändå hellre sett att Trondheim tecknade också, men Parme är en bra ersättare för den här sortens serie.

Greven är diplomatisk (klicka för större version)

Så en helhjärtad rekommendation av Panik på Atlanterhavet från min sida, och eftersom danskan här är lättare att hänga med i än i en del andra serier så tycker jag att alla som gillar Spirou, Trondheim eller bara en genuint rolig serie ska ta och beställa den på någon internetbokhandel. Jag högg min från Adlibris.se men den finns säkert hos andra också. En smula dyr (188:-), men stort format, inbundet, och ett mycket underhållande innehåll gjorde mig glad 🙂

»

  1. Håller med, det ser riktigt bra ut. Ser litegrann ut som en blandning av stiliserad 60-talsanimation och ett slags naivistisk ung-Franquin. _Plus_ fantastiskt hysterisk pacing panik-lugn… Jag undrar om jag inte ska försöka få tag på den på franska och plåga mig igenom den på originalspråket.

    Gilla

  2. Gör det, det är den väl värd!

    Gilla

  3. Lite tråkigt dock att alla kvinnor framställs antingen som hysterikor med små hundar eller totalkorkade bimbos…

    Gilla

  4. Mm, sant; man skulle ju kunna hävda att det också är iden klassiska Spirou-stilen, men faktum är att de kunnat göra som de ville här. Och i andra Trondheim-serier finns det intressantare kvinno-karaktärer…

    Gilla

  5. Fast Franquin kunde ju använda en drivande karaktär som Sickan redan på 50-talet, så någon bindande stil i det avseendet vet jag inte om Trondheim kan försvara sig med.

    I övrigt håller jag med om att det är ett väldigt trevligt album. På tal om logiska luckor: I inledningen säger Champignac att en endaste Fungus Antarcticus-svamp kan skapa ett halvt ton is. Ett halvt ton is är dock inte speciellt mycket i sammanhanget 😉

    Gilla

  6. Ping: Portræt af helten som troskyldig ung mand | Simon säger

  7. Ping: Porträtt av hjälten som oskuldsfull ung man | Simon säger

  8. Ping: Leopardkvinnan | Simon säger

  9. Ping: Nicke gifter sig | Simon säger

Kommentera

