Usagi Yojimbo: Fox Hunt

Postat den

Ny sommar, nytt Usagi Yojimbo-album, närmare bestämt det 25:e i ordningen. Sakai börjar närma sig de riktiga långkörarna nu, med mer än 200 nummer om Usagi som han skrivit och tecknat helt själv. Och fortfarande håller han en mycket hög klass, utan egentliga tecken på avmattning, vilket är oerhört imponerande.

Förra årets album Return of the Black Soul fokuserade på Jei; i årets album Fox Hunt är det inte fråga om en längre historia utan istället en räcka fristående, men om det finns något tema så är det Gen, Usagis vän. Han har dykt upp då och då förut, och till och med haft huvudrollen, men här märks det för första gången att Gen har ett eget liv som utspelar sig parallellt med att vi som läsare vanligtvis följer Usagis äventyr. I en episod får vi följa Gen efter att han och Usagi skiljts åt, i en annan dyker kvinnan Sakura upp, en typisk bifigur med mystisk bakgrund i serien som vanligtvis brukar vara någon som Usagi känner sen tidigare, men här är det istället Gen som vet vem hon är och vad hon håller på med.

Men egentligen finns det inte så mycket att skriva om Usagi Yojimbo: Det här är femte gången jag tar upp serien här på bloggen, och om jag inte lyckats förklara varför det här är en serie man bör läsa redan så kommer jag nog aldrig lyckas. Köp, läs, och beundra Sakai som efter så många år med samma serie fortfarande känns fräsch att uppleva 🙂

PS. Det är lite ovanligt att man som Dark Horse ligger efter så långt med Usagi-samlingarna. Fox Hunt innehåller nummer 110-116 av tidningen som utkom redan 2008. I butik finns redan nummer 139, så det finns material för ungefär tre böcker till, men Dark Horse verkar ta det lugnt med utgivningen. Det är lite frustrerande att veta att det finns så mycket Usagi jag ännu inte kan läsa i bokformat, men samtidigt lite skönt att Dark Horse kommer kunna ge ut en årlig Usagi-bok i åtminstone 3 år till, oavsett vad som händer med tidningen. DS.

»

  1. Skulle du rekommendera Fantagraphics-boxen till någon som är nyfiken på Usagi? (Omfattar väl TPB #1-7 om jag förstått saken rätt.) Eller är det kanske bättre att ge sig på ett par senare volymer?

    Gilla

  2. Boxen är mysig för en sån som mig, som gillar att slå sig ner med riktigt tjocka böcker. Invändningen mot den är dels att tjocka seriebäcker kan vara lite svåra att läsa, och att just den här eventuellt hade lite tunt papper -> man kan se igenom det en smula. Men jag har bara tittat på den kort eftersom jag redan har TPB 1-7, och det är billigaste sättet att få läsa en riktigt bra serie från början.

    Att läsa den från början är bra för även om det inte är en lång historia som löper genom hela Usagi-serien finns det ändå en utveckling, med relationer osv, så att hoppa in mitt i gör att du riskerar att inte kunna uppskatta de senare serierna så mycket som de förtjänar. Den allra första TPB:n ser definitivt annorlunda ut i teckningsstilen (Usagi är mycket kortare och rundare, t ex), men Sakai hittar snabbt stilen.

    Så om du också uppskattar tjocka böcker och inte är väldigt noga med att det ska vara helt ogenomskinligt papper (vilket det kanske inte heller är om du köper TPBs; nya upplagor kan ju byta papper så jag vet inte hur de ser ut f.n.), go for it!

    Gilla

  3. Har upprepade gånger försökt tacka för det informativa svaret, men kommentarsfunktionen verkar inte helt frisk…

    Gilla

  4. Nu gick det visst 🙂

    Gilla

  5. Ping: Två till rekommendationer: Traitors of the Earth & The Singles Theory « Simon säger

  6. Ping: Två till rekommendationer: Traitors of the Earth & The Singles Theory | Serienytt.se

  7. Tjena!
    Jag ser att jag har det absolut första numret av Usagi Yojimbo från 1987. Någon som vet vad den kan vara värd?

    Gilla

  8. Jag är inget vidare på värderingar av serier; jag läser dem bara. Men titta in på http://www.serieforum.se för där finns det riktiga experter på sånt!

    Gilla

Kommentera

