The Wrong Place

Postat den

Drawn & Quarterly fortsätter ge ut intressanta serier, men de har en tendens att ibland ge ut böcker som är mer intressanta än bra. Det gör att jag inte köper en bok bara för att den kommer ut på D & Q; jag vill titta i den först för att se om den kanske är någonting i min smak. Så om jag missar att en ny bok kommit ut och den sedan inte syns till i seriebutikerna, ja då kan det gå både ett och två år innan jag får en ny chans.

Brecht Evens The Wrong Place missed jag helt när den kom ut förra året, och det var inte förrän på SPX i våras som jag såg den första gången. Jag tittade i den, inte helt övertygad om att den var för mig, men sen för några veckor sedan fick jag syn på den igen av en slump och den här gången nappade jag.

The Wrong Place är tecknad i vattenfärger av flamländaren Brecht Evens, och bitvis ser sidorna helt fantastiska ut; Brecht lyckas kombinera vattenfärgernas spontanitet med en suverän skicklighet i detaljerna, något som är riktigt knepigt. Repliker är skrivna i en färg som matchar personernas färgskala, och layouterna är varierade utan att Evens någonsin använder sig av den klassiska serierutan.

I handlingen mitt står Robbie, en man som bokstavligen alla är fixerade vid. I det första avsnittet (av tre totalt) ger Gary en fest, men det alla gäster väntar på är att Robbie ska dyka upp. Då och då hackar festen igång, men alla konversationer dör efter ett tag på grund av Robbies icke-närvaro. Garys desperata försök att få festen att bli lyckad är plågsamma att följa, och själv ogillar jag Robbie starkt redan innan han för första gången visar sig (det dröjer länge); det är någonting skumt med en människa som alla tycker om lika mycket.

Men utan att någonsin visa sig vara en genuint trevlig person får Robbie mer karaktär allteftersom boken fortsätter. Mittavsnittet är en suverän skildring av hur Naomi charmas av Robbie, och Evens fångar på pricken känslan av mötet mellan de två på en fest, glöden som griper tag i dem båda, dansen, äventyren, och det slutliga sängbesöket när natten är tillända. Att Robbie inte är intresserad av någonting mer än en tillfällig förbindelse medan Olivia inte skulle ha någonting emot att det blev långvarigare (men utan ånger över vad som hände) känns som ett naturligt slut på episoden, där spänningen som byggdes upp under kvällen aldrig kan hållas kvar till nästa dag.

Så det är en bok som ser löjligt bra ut, och med en historia som visar sig bättre och med mer djup än man först kan tro. Men ändå är det någonting som gör att jag visserligen verkligen uppskattade den, men slutomdömet blir inte så högt som man kanske skulle tro. Vad är det då som inte riktigt fungerar?

Jag har svårt att sätta fingret på det; det är en känsla jag får när jag läser den av uppskattning men mer över detaljerna i sig än helheten. Jag tänker oupphörligt ”Det här var elegant tecknat!” och liknande, men jag fångas aldrig så mycket att jag någonsin glömmer att jag läser en bok. Jag tror att det har att göra med att även om Evens tecknar fantastiskt bra så känns det hela mer som en bok med illustrationer av en akvarellist än en bok med serier. Sidlayouterna är som sagt bra, men jag kan inte låta bli att sakna den där uppenbara serie-känslan. Jag skrev nyligen om Dave McKeans Celluloid som också den har fantastiska bilder, men där slutresultatet trots det var platt fall: Bara för att vara tydlig, The Wrong Place är en oerhört mycket bättre serie än Celluloid, men någonting av samma intryck av illustrationer istället för serier finns det.

Så ta gärna och köp The Wrong Place, njut av teckningarna och stämningen (framförallt i mittavsnittet, som sagt), och med lite tur kanske er känsla för vad som utmärker en serie är en smula annorlunda än min; då kan ni få ut riktigt mycket ur den här lilla boken 🙂

Kommentera

