Kubansk romantik: Chico & Rita

Postat den

Tyvärr, tyvärr var seriealbum nummer två från SelfMadeHero inte lika bra som det första. Chico & Rita handlar om en kubansk musiker (Chico) och hans stora kärlek (Rita), och utspelar sig huvudsakligen vid tiden strax före revolutionen. Berättelsen står Fernando Trueba för medan Javier Mariscal är ansvarig för designen. Och redan här är vi inne på huvudproblemet, dvs att det är design och inte teckningar som Mariscal ansvarat för, medan Trueba inte skrivt seriemanuset utan bara berättelsen…

Chico & Rita baserar sig nämligen på en film med samma upphovsmän. Jag har inte sett filmen själv förutom trailern och enstaka scener; trailern ser ut såhär:

Så en animerad film alltså. Här är en stillbild tagen från filmen, bredvid en bild från boken:

Med andra ord består serien huvudsakligen, eventuellt enbart, av stillbilder från filmen. Det är förvisso en mycket mer ambitiös bearbetning av filmmaterialet än vad man oftast ser i serier som baserats på en tecknad film; här är det omväxlande inzoomade bilder, nya vinklar, snyggt inlagda ljudeffekter, bakgrunder (som noterna i bilden ovanför) och säkert en hel del justeringar av bilder när så krävts. Men ändå, slutresultatet känns oengagerande och känslokallt eftersom det brister i seriekänslan.

Och en historia som verkligen vill visa glöden hos den kubanska musiken och Chico & Ritas passion skulle tvärtom behövt teckningar som glödde och brann. Nu, med det mer känslokalla resultatet känns historien alldeles för menlös och trivial. Dessutom misstänker jag att filmen använder musiken för att jaga upp känslorna för de allra flesta scenerna i boken utspelar sig någonstans där det är musik i bakgrunden. Ta-Ta-Tam Tum-Tum och andra ljudeffekter blir liksom inte lika effektivt 😉

En annan följd är också att både Chico & Rita framstår som rätt trista personer. Chico ligger glatt med vem som helst men tycker trots det att Rita ska förstå hur mycket han älskar henne (för att inte tala om att han helt ignorerar att en nuvarande flickvän med rätta blir upprörd över att han dragit hem Rita), medan Rita i sin tur verkar vara hur fladdrig som helst. Deras flirtande där de omväxlande förolämpar och lockar den andra verkar bara cyniskt. Jag har med andra ord föga sympati för någon av dem, så deras kärlekshistoria blir i slutänden mig helt likgiltig.

Det här är ändå en teckningsstil som till det yttre verkligen tilltalar mig, och därför blev jag förvånad och ledsen när jag läste boken hur lite jag uppskattade den. Jag anade då att det kunde röra sig om bilder från filmen, och lite googlande visade sen att det stämde.

Klart underkänt för Chico & Rita som seriealbum alltså, men jag blev sugen på att se filmen; med teckningar anpassade för det mediet plus musik skulle det kunna bli någonting helt annat 🙂

»

  1. Jag såg filmen på Göteborgs Filmfestival i vintras och tyckte mycket om den.
    Det förbryllar mig att man försöker göra en serieversion baserad så direkt på filmen eftersom handlingen vilar tungt på musikscener – många musikscener.
    Så jag kanske ska säga tack för varningen. 🙂

    Gilla

  2. Roligt att höra att filmen var bra, jag anade att den kunde vara det. Så jag får nog ta och leta upp den jag med 🙂

    Gilla

  3. Ping: Fransk science fiction: Sand Castle « Simon säger

  4. Ping: Fransk science fiction: Sand Castle • Serienytt.se

  5. Ping: Smått och gott « Simon säger

Kommentera

