Near Death

Postat den

Idag vankas det nytt amerikanskt i lejd mördare byter sida-genren (om det finns en sådan) i och med Jay Faerber (manus) och Simone Guglielminis (teckningar) Near Death, ett album som Staffan tipsade om för några veckor sedan. Jag kände att jag behövde någonting ny underhållande titel och eftersom den precis som Staffan sa hade ett ovanligt rimligt pris så varför inte, typ 🙂

Grundidén i Near Death är att utforska vad som skulle hända om en man plötsligt skulle få för sig att istället för att mörda människor mot betalning skydda människor som andra var ute efter att mörda. Huvudpersonen Markham (inget förnamn som jag kan komma ihåg) får efter ett misslyckat jobb där han blivit skjuten en nära döden-upplevelse, och för att undvika det öde han tror sig ha framför sig beslutar han sig för att ändra sitt liv. Inte för att han bryr sig om huruvida någon dör eller inte; upplevelsen har inte gett honom ett samvete utan bara ett helt igenom själviskt skäl att inte längre döda för pengar.

Men det blir snart tydligt att han egentligen inte är en i grunden ond person, utan snarare någon som inte förstår att andra människor också har känslor. Han är, för att ta en liknelse från tv-världen, något av en Dexter-personlighet: Han märker att hans liv plötsligt blivit mycket mer komplicerat när han är på det abstrakta ”godas” sida eftersom det kräver att han måste ta moraliska beslut. När en dömd pedofil släpps ut ur fängelset och några släktingar till ett av pedofilens tidigare offer bestämt sig för att ta lagen i egna händer, vad ska han då göra? När hans enda egentliga vän kommer i vägen för en mördare, hur ska han hjälpa henne då polisen fortfarande letar bevis mot honom pga hans tidigare jobb?

Markham får en knepig kund

Jag vet uppriktigt sagt inte om Near Death kommer bli en bra serie eller inte; det här är närmast en introduktion. Hantverket fungerar bra, med Guglielminis teckningar i en stil som påminner en hel del om de man kan se i Sean Phillips kriminalserier som Criminal & Incognito (även om Guglielmini enligt mig är lite slarvigare som tecknare), och även manuset drar tankarna i den riktningen. Det som kommer avgöra den frågan är om Faerber kommer att lyckas utveckla Markhams personlighet på ett intressant sätt, eller om det hela blir mer av Ett fall i månaden-serier, med en räcka av liknande episoder där Markham ständigt ska hjälpa nya potentiella offer. Vi får hoppas på det första!

»

  1. är det en lösnummer
    eller
    är det en samling?

    ps wordpress har blivit kass!!!!
    det är jättesvårt att få posta kommentarer
    för man måste typ logga in

    Gilla

  2. Samling, med nummer 1-5 (men omslaget är från första numret). Verkar som om samlingen kom ut snabbt för jag tror inte nummer 6 av tidningen är ute ännu 🙂

    Kommentera: Funkar det om du loggar in? Jag har märkt att jag har stora problem att kommentera på Blogger, oavsett om jag försöker använda WordPress, OpenID eller annan inloggning. Ibland går det inte alls om jag inte väntar några timmar försöker igen, och sen kanske vänta igen…

    Gilla

  3. Ja, obv… men jag måste logga in. och det är något som har hänt sen i går eller iaf dom senaste dagarna.

    Gilla

  4. Hm. Jag har inte ändrat någonting så antar att det är WordPress som gjort någonting. Hoppas det blir bra.

    Gilla

Kommentera

