Julia Thorell: Juni

Postat den

Den som läst den här bloggen ett längre tag vet nog att min smak ofta drar åt den starka berättelsens håll, mot fiktionen och fantasin. Men jag provar gärna att läsa allt möjligt som någon rekommenderar; i det här fallet Julia Thorells delvis självbiografiska bok Juni. Utgiven på Kartago förlag skildrar den Juni från det att hon är en liten flicka till nutidens (?) 27-åriga version.

Men det är inte precis en traditionell beskrivning av livet som 5-åring, 6-åring, 7-åring och så vidare. Istället blir det nedslag i olika perioder av hennes liv, med några sidor som liten, en episod från Konstfack-tiden, en semesterresa till Italien, och annat smått och gott. Som en skildring av en uppväxt fungerar det alldeles förträffligt; jag kan inte påstå att jag vet vem Juni verkligen är efter att ha läst boken, men däremot har jag fått mig till livs en intressant och mycket rolig berättelse om en människas historia, om hennes känslor, och om hennes relation till sin far (som är den som förutom huvudpersonen själv är den enda som vi får följa albumet igenom).

Och om hennes relation till vuxenserier.

För vid sidan om det svåra med att hantera kärlek och relationer handlar det kanske ännu mer om hur alla trassliga känslor symboliseras av avskyn inför vuxenseriernas värld, som hennes far utsatt henne för redan som liten. Har man en hippie till far som vill att allt ska vara naturligt och ocensurerat som dessutom gillar serier så kommer tidningar som Pox och Epix finnas framme även för småbarn att läsa, och det är kanske inte en sådär alldeles utmärkt idé. I teorin kan det kanske låta bra med en förälder som är gränslös och vill alla väl, men i verkligheten kan det vara nog så jobbigt (vilket framgår med all tydlighet här) och istället kännas som att föräldern inte bryr sig om en. Att säga att allt är OK är också att frånsäga sig allt ansvar; om allt är OK behöver man ju inte bekymra sig om knepiga frågor som vad barn mår bra/inte mår bra av, vad de gör, osv.; föräldern har abdikerat.

OK, det här låter ju deppigt värre, men Juni är mer än något annat en riktigt rolig bok att läsa. Även i de mörkaste ögonblicken, som då Junis konstfackliv är som värst, ser Thorell humorn i det hela när Juni som en benlös amöba slingrar sig till skolan:

Och sen har vi teckningarna förstås, de underbart livliga teckningarna! Vid en första anblick ser det ut som en ganska typisk stil från Galago-skolan, men när jag tittar närmare märker jag att det finns någonting speciellt här. Ögonens och kropparnas språk är när det behövs precist fångat, och på vissa sidor skiner tecknarglädjen starkt. Det är kanske det jag saknar mest i många nutida mer eller mindre självbiografiska serier: Att det syns att den som gjort den verkligen älskar att teckna. Istället känns det alltför ofta som om teckningarna bara är ett nödvändigt ont för att värka fram en berättelse. Men icke så här, det här är någon som tycker om tecknandet i sig. Inga likheter i övrigt, men en annan någorlunda ny svensk serie där jag såg samma sak och därför gillade serien skarpt var Tinet Elmgrens Asbesthjärtan: Kanske inte de mest tekniskt fullfjädrade teckningarna, men himla roligt att läsa 🙂

En mycket rekommendabel bok alltså; ett extra plus att för mig var Julia Thorell en helt ny och mycket givande bekantskap!

Tillägg: Ha! När jag taggade det här inlägget så visade det sig att jag faktiskt hade taggen Julia Thorell redan, dvs jag har nämnt henne någon gång förut. Nyfiket klickade jag mig vidare och ser man på: När jag skrev några rader om babian.se i samband med SPX 2011 så var det hennes serie om t-banan jag tyckte bäst om; faktum är att det är den enda jag kan påminna mig vad den handlade om, ett år senare. Min smak är uppenbarligen densamma nu som då 😉

Ett svar »

  1. Ping: Årskrönika 2012: Serierna « Simon säger

Kommentera

