En aktuell varning

Postat den

Så har den då börjat, DCs uppföljare till Watchmen: Before Watchmen. Den handlar om Minutemen, dvs den första gruppen superhjältar i Watchmens universum som Moore & Gibbons beskrev men ganska ytligt i sin bok.

Det har varit mycket uppståndelse om den här nya serien redan, huvudsakligen beroende på att Moore har varit ytterst kritisk till idén. Men eftersom det är DC som äger rättigheterna så kan han inte stoppa den; det har skrivits hur mycket som helst om det resulterande bråket så jag tänker inte referera det här utan istället nöja mig med att snabbrecensera Minutemen 1, den första tidningen som kom ut i veckan.

Mannen bakom både teckningar och manus är Darwyn Cooke, kanske mest känd för sin tolkning av Richard Starks Parker, men han har också gjort serier med bland annat The Spirit och diverse klassiska DC-hjältar. Han tecknar snitsigt med en uppenbar faiblesse för lite äldre design så en serie som utspelar sig i mitten av 1900-talet borde passa honom bra. Tyvärr har han också stora svagheter som serieskapare och den här serien visar olyckligtvis upp dem alla.

För att börja med manuset så saknar hans egenhändigt skrivna serier oftast nerv; han vet inte riktigt hur man gör en handling spännande. Karaktärerna gnor på i samma tradiga lunk serien igenom, och inte är de speciellt intressanta som människor heller. Hittills har jag aldrig läst en Cooke-serie som på något sätt engagerat mig, och Minutemen är inget undantag.

Men vad som kanske är värre är att även om Cookes enskilda teckningar kan se nog så snygga ut så har han en usel känsla för hur man berättar i bilder. Jag klagade på det när jag skrev om Parker-serien The Outfit (läs mer här) men här är det ännu sämre beställt med läsbarheten. Se till exempel den här tvåsidors-sviten där Nite Owl ingriper mot ett rånförsök:

Att hänga med i bilderna är näst intill omöjligt. Vad är det som skildras i ruta 6, sida 1, och varför finns bilden med? Hur svingar han sig egentligen in genom dörren i ruta 3, sida 1, med tanke på hur hans armar hålls? Hur i hela friden studsar bilen egentligen runt, med tanke på att personerna inne i bilen inte verkar ha några problem med att röra sig och agera, för att inte tala om Nite Owls klättrande över den döda föraren och hopp ut ur bilen? Låt mig säga så här: Skillnaden mellan Cookes förmåga att planera hur föremål rör sig i rummet och Moores extremt noggranna upplägg av varenda ruta i Watchmen är, hur ska jag säga, inte direkt liten.

Så fortsätter det serien igenom, med tråkigt manus och röriga bilder. Vid en snabb titt ser det aptitligt ut, men när man verkligen börjar läsa skiner bristerna igenom. En riktigt bedrövlig start på Before Watchmen, och jag har inte så stort hopp om att de andra titlarna kommer bli bättre; backupserien The Curse of the Crimson Corsair som ska gå i alla tidningarna och som har två sidor med i den här känns som en mycket trött kopia på Watchmens Marooned. Det enda hoppet jag har är Silk Spectre-tidningen som åtminstone tecknas av den utmärkta Amanda Conner. Men tyvärr är det Cooke som står för manuset där med…

Curse of the Crimson Corsair

»

  1. Gillar du inte Azz, JMS eller Len?
    Alla tre ojämna men alla tre har gjort väldigt bra grejer också.
    Jag lutar iofs åt att inte läsa dom, känns som jag vill, precis som Moore, att Watchmen ska få vara sin egen standalone grej. Det är ett omsorgsfullt komponerat fristående verk, det känns väldigt komplett i och med alla flashbacks och textstycken.

    Men nu för att vara lite Devil’s advocate. Shared universe kan ju vara awesome.

    Alan Moore har ju själv tafsat på etablerade verk, ibland med förlagets goda minne (Swamp Thing, Läderlappen), ibland genom pastischer (Supreme → Stålis, Greyshirt → The Spirit) och ibland genom att bara helt på eget bevåg äckla ner etablerade figurer (League of Extraordinary Gentlemen, och, framförallt, Lost Girls. Brr…). Till och med historiska personer har han gett sig på.

    Många av dom bästa serierna of all time har uppstått på grund idén med shared universe.
    Den sista musketören av Jason,
    eller för den delen delar av tidigare nämnda Azzarellos run på Moore’s egen Hellblazer.

    Watchmen själv var först (som ni vet) ett projekt med dom gamla Archie-hjältarna, men bytte till att handla om dom gamla Charlton-hjältarna och till sist till sin egen historia. Alla satte spår i det slutgiltiga resultatet.

    Gilla

  2. Azz är OK ibland, JMS tycker jag skriver klart sämre serier än tv-serier, Wein har aldrig varit riktigt bra utan enbart en ganska kompetent hantverkare.

    Shared universe: Håller med dig! Visst skulle jag gärna lämnat Watchmen i fred, som ett självständigt verk, men det kan vara intressant att se vad som händer när man mixar universum. Det riktigt stora problemet den här gången är att Minutemen är så dålig…

    Gilla

  3. Azz’ bästa är delar av Hellblazer (framför allt sista arc:en imo), JMS har gjort en del helt underbara grejer för spindis (även om han också har gjort dom sämsta grejerna på den här sidan tom de falco) och vad Len Wein är listan lång men Träskmannen!!! allas vän

    Gilla

  4. Jättebra recension. Synd att Before… -serien börjar med ett sådant här klavertramp.
    Darwyn Cookes bilder blir så kassa därför att han låter ”kameravinkeln” vara från lite granna från vilket håll som helst. Håller med dig om att allting blir alldeles för rörigt. Till hans försvar så hade det kunnat kännas tomultartat på ett bra sätt, men återigen så blev det ju inte. ironiskt att han är så otydlig med tanke på att han valt en tydlig ”enkla linjen” stil att teckna med.

    Gilla

  5. Håller helt med om kameravinkeln; bra formulerat.

    Och som du säger funkar det inte med det tumultartade. Jämför sista panelen på sida 1 och andra panelen på sida 2; den första är ett ögonblick fruset i stunden, precis innan katastrofen. Inga rörelsestreck, ingenting, medan den andra ser ut som en gummibil som studsar med energiska rörelsestreck och en helt annan känsla. Ingen konsistens överhuvudtaget i skildringen.

    Gilla

  6. OK, så det gibbonska griddet tycker jag lyfter Connors teckningar, brukar ju inte vara så förtjust i henne som ni oftast. konstigt att inte cooke hade ett sånt rutnät. men ändå önskar jag ännu mer att jag kunde låta bli att läsa. what I want is for this not to happen.

    Gilla

  7. Ping: En inte lika aktuell varning: Let Me In – Crossroads « Simon säger

  8. Ping: En inte lika aktuell varning: Let Me In – Crossroads | Serienytt.se

  9. @Sandra: Jag tycker att Silk Spectre var bättre men att Conner/Cooke inte fungerar som ett team: Det kändes bara hattigt och konstigt med hoppen mellan gravallvar och lättsam humor. Men jag väntar med att skriva mer tills hela surven är klar.

    Gilla

  10. Ping: Before Watchmen: Hela konkarongen | Simon säger

  11. Ping: Before Watchmen: Hela konkarongen | Serienytt.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s