Beto Hernandez B-filmer: Speak of the Devil

Postat den

Slumpens skörd: Jag var hemma sjuk igår och ville läsa någonting som var lättsmält och inte så jobbigt; ögonen föll på Beto Hernandez mini-serie i 6 delar Speak of the Devil från 2007-8 som jag inte läst förut eftersom jag misstänkte att jag inte skulle tycka om den, men nu såg den lockande ut. Så kan det gå.

Jag har redan skrivit en del om hans serieversioner av icke-existerande B-filmer med Lubas kusin Fritz i huvudrollen, och Speak of the Devil är en serie i samma stil (dock utan Fritz). Det betyder att handlingen är nonsens och bara en anledning att få visa upp halvnakna kvinnor, muskulösa kvinnor, och grovt våld, i sann grindhouse-anda. Men några ord om vad som händer kan kanske vara på sin plats ändå:

Tonåringen Val är inte lycklig, och som ett sätt att undkomma vardagen börjar hon klä ut sig i en djävulsmask och smyga runt på natten som en peeping tom. Huvudmålet är att titta på när hennes far och hans nya fru har sex (eller för den delen när den nya frun är ensam och naken; hon är en smula exhibitionistiskt lagd). Rätt snart börjar det gå åt pepparn och blod börjar flyta. Mycket blod.

På ett sätt är det en lyckad serie eftersom den är precis lika intelligensbefriad som filmerna den efterliknar. Psykologi? Ha! Varför i hela friden skulle man behöva motivera varför alla så fort tillfälle ges antingen ligger med varandra eller sticker ut ögonen på varandra med kniv, eller för den delen båda två? Betos kvinnofigurer som nuförtiden är lika löjligt stereotypa i utseendet som någonsin Robert Crumbs passar också in i mönstret.

Men egentligen är det förstås skräp. För mig finns det ingen större poäng (om någon alls) i att troget härma usla förebilder, hur skicklig imitationen än är; kanske blir det t o m värre när Beto är så skicklig i sitt efterapande. Att han kan teckna är det inget tvivel om för betraktat som rena illustrationer ser Speak of the Devil bra ut, inklusive flyt i läsningen och sidlayout. Det är bara så himla sorgligt att innehållet är så monumentalt ointressant, med personer jag inte bryr mig om för fem öre 😦

Kommentera

