En alternativ Westlake-tolkning: The Hot Rock

Postat den

När jag recenserade den senaste Darwyn Cooke-adaptionen av Richard Stark/Donald E. Westlakes Parker-romaner, The Score, tipsades jag av Håkan F. om en annan serieversion av en av hans romaner: The Hot Rock, tecknad av fransmannen Lax (pseudonym för Christian Lacroix), översatt till engelska och utgiven på SelfMadeHero förlag. Det lät helt klart intressant att se hur någon annan anpassade Westlakes romaner, oavsett resultat, så en beställning och en läsning senare är det dags för mitt omdöme.

Nu har jag ju inte läst originalromanerna men det är uppenbart att romanerna om Parker och John Dortmunder (The Hot Rock är den första romanen med honom i huvudrollen) skiljer sig åt en del. De om Parker är allvarliga hårdkokta historier medan The Hot Rock på ytan också är en thriller om en kupp men med betydligt mer humor i skildringen. Jag är inte rätt person att säga vilken stil som passar Westlake bäst (den enda roman jag vet att jag läst av honom är Dansen kring guldprästen, och det var när jag var liten (jag kommer ihåg den som rolig)), men jag förstår lockelsen hos båda typerna av romaner med dess välskrivna intriger, för det är uppenbart både från Lax och Cookes serier att historierna är bra.

För att berätta lite mer om The Hot Rock handlar den om hur Dortmunder tillsammans med några andra kriminella blir anlitade att stjäla Balabomo-smaragden som tillfälligt befinner sig på en utställning i New York. Den som anlitat dem är en afrikansk politiker som behöver den eftersom den har ett särskilt värde i hans hemland, men samtidigt har han inte alltför mycket pengar att betala för kuppen. Vad som följer är en roande skildring av hur fel det kan gå trots Dortmunders noggranna planer när plan efter plan kullkastas av omständigheterna, och ett evigt käbbel om pengar eftersom utläggen blir större och större.

Så hur fungerar The Hot Rock som serie, sett i ljuset av Cookes böcker?

Jag är ju rätt missnöjd med Cooke; den snitsiga ytan till trots tycker jag att han är dålig på själva serieformen, medan Lax tecknar i en typsikt fransk stil som är väl så elegant på sitt sätt men med bättre känsla för rörelse och layout av seriesidor. Men det hindrar inte Cookes böcker från att vara klart bättre än den här, trots hans brister. Orsakerna är flera:

  • The Hot Rock känns precis som klichébilden av en serieversion av en roman. Det känns inte som om Lax har jobbat mycket alls med hur man ska anpassa en bok till serieformatet utan istället verkar det som om romanen bara setts som ett (ovanligt långt) manus. Det är lite svårt att uttrycka exakt vad jag menar här, men om  jag inte vetat om att The Hot Rock byggde på en roman hade jag (hoppas jag) misstänkt det ändå; det känns som om alldeles för mycket handling ska tryckas in på alldeles för få sidor, utan finess, med andra ord som om den som skrivit manus inte hade en susning om att det skulle bli en 87-sidors serie av det.
  • Sin franska elegans till trots är Lax teckningar alltför opersonliga. Jag vet flera andra tecknare vars stil på pricken ser ut som hans.
  • The Hot Rock utspelas på 60-talet, men det är så gott som omöjligt att utläsa från bilderna förutom någon enstaka bilmodell. Den elogen ska jag ge Cooke: Hans designer är som sagt snitsiga, men de är dessutom genomarbetade så att kläder, frisyrer osv ser ut som de ska, plus att hans stil i sig alltid haft ett 50-60-talsutseende.

Jag vill inte säga att The Hot Rock är en usel serie för det är den inte, men den är verkligen ett perfekt exempel på varför jag inte är så svag för serieversioner av romaner (eller som jag nämnt förut, överflyttningar av verk från ett medium till ett annat i allmänhet). Det blir alldeles för lätt som i det här fallet, där en uppenbart kompetent serieskapare som Lax med en lika uppenbart bra förlaga (för som sagt är manuset i grunden bra där både humorn roar och kuppernas planering intresserar) ändå bara åstadkommer någonting som är på sin höjd passabelt. Slöseri på talang!

 

Kommentera

