Ett mästerverk: Koma

Postat den

Innan jag började skriva den här recensionen tog jag och skummade igenom alla serier jag recenserat hittills i år. Det finns en hel del riktigt bra saker, som Ralph AzhamThe Singles Theory, Zita bok 2, Scalped, Paris Soirees, Hilda och Salvatore, men baske mig om inte dagens bok är den bästa nya (för mig alltså) serien jag läst i år: Koma, skriven av Pierre Wazem och tecknad av Frederik Peeters. Liksom en del av de andra höjdpunkterna från året är det en fransk serie översatt till engelska, och en serie avsedd för barn. Om nu bara några av de här fantastiska barnserierna också översattes till svenska!

Koma består ursprungligen av sex album som Humanoids Inc har samlat ihop i en tjock och relativt billig volym på engelska. Handlingen utspelar sig i något som känns som en bitvis moderniserad 1800-talsstad, där huvudpersonen Addidas Eme tillsammans med sin pappa försörjer sig som sotare. Eftersom hon fortfarande bara är ett barn kan hon ta sig fram i trånga utrymmen där pappan inte kan passera, men det är ett farligt jobb speciellt för henne eftersom hon då och då av okänd anledning går in i ett komaliknande tillstånd och faller medvetslös till marken. Någonting underligt är på väg att ske för långt under marken finns en myriad maskiner, alla med olika namn och skötta av varsin monstruös varelse, och när en av maskinerna går sönder flyr dess operatör mot ytan, där Addidas å sin sida har hittat en gång som går neråt och neråt…

De första tre albumen bildar en svit med ett klassiskt barnbokstema: Barnet och föräldern som kommer ifrån varandra och som sedan desperat försöker återförenas. Det är suggestivt så det förslår när maskinernas roll långsamt förklaras, bitvis väldigt roligt, och med en fascinerande charmig Addidas i centrum. Jag fick associationer till stora läsupplevelser från när jag var liten, som Det blåser på månen eller bilderböcker som Hans Arnolds Matulda och Megasen, och det här är väl så bra. Tycker  jag just nu iallafall! 🙂

Därför blev jag lite fundersam när jag läste: Jag hade läst halva boken och var extremt nöjd, men hur skulle det gå framöver? Jag var genuint orolig att den andra halvan skulle tappa i kvalité eller bara kännas som en onödig repetition av den första.

De avslutande tre albumen behåller samma utmärkta teckningar och manuset är lika bra vad gäller humor och charm, men historien blir nu mycket mörkare och samtidigt mycket större i sina ambitioner. Det handlar nu om de stora filosofiska frågorna och Addidas visar sig vara sin roll vuxen, ung som hon är. Wazem lyckas beundransvärt bra balansera mellan att å ena sidan förklara för mycket och å andra sidan vara otydlig. Svärtan kommer fram både i det lilla, som i en ytterst skrämmande sekvens när en av Addidas förföljare beskriver för en motvillig doktor hur man bäst torterar en varelse, och i det stora, när Addidas ställs inför livsavgörande frågor. Det är en svindlande berättelse, mästerligt framförd, men om den första delen av Koma kan läsas av alla (för en del skrämmande inslag ska bra barnböcker ha) så kräver nog den andra lite äldre läsare. Det är ingen kritik, bara en iakttagelse.

Jag vill inte skriva mer om Komas handling eftersom det är någonting som jag hoppas att fler kommer uppleva själva. Tyvärr är Humanoids ett ovanligt knöligt förlag vad gäller att hitta deras böcker (jag har klagat på det förut) så det är nog mycket liten chans att hitta Koma i en seriebutik, men de stora internetbokhandlarna har den fortfarande i lager. Köp, läs, och gläds!

PS. Ett stort Tack! till Håkan F. som nämnde den här boken när jag skrev om Peeters Pachyderme; utan hans kommentar hade det dröjt innan jag fått syn på den här, om det nu någonsin hänt. Jag brukar kolla vad Humanoids ger ut på deras hemsida men det är med långa mellanrum så risken var stor att den här skulle slunkit mig förbi. Och eftersom Koma var så bra gick jag in på deras hemsida precis nu och såg då att de också gett ut en bok av Salvatore-skaparen Nicholas de Crécy, Celestial Bibendum, som jag genast ville ha. Men som vanligt med Humanoids var det problem att beställa den. Amazon hade den inte, och googling på ISBN-numret visade att det bara var enstaka mindre bokhandlar som fortfarande hade den, och de har så höga portoavgifter för internationella kunder att det blir löjligt dyrt. Men! Jag råkade få syn på att engelska Knockabout också gett ut den samtidigt (Knockabout ger då och då ut engelska versioner av amerikanska utgåvor), och den fanns att beställa, dessutom billigare än Humanoids version. Internet FTW! Recension när den dykt upp och när jag läst den. DS.

»

  1. Respekt!
    Kul att du gillade den! (Sorry för Hot Rock-rekommendationen, btw. Själv uppskattade jag den,och fann den välgjord och underhållande, om än inget mästerverk direkt. Bättre än filmen från 1972 dock, med Robert Redford som Dortmunder – såg den häromkvällen…)

    Och själv köpte jag den danska utgåvan (från Fahrenheit) av Celestial Bibendum. Hade (då) ingen aning om att den kommit på engelska också… Ser väldigt snygg ut. (Har dock läst En lite halvtveksam recesion.)

    Gilla

  2. Hot Rock: Äsch, inga problem; det var intressant att läsa den även om den inte föll mig i smaken 🙂

    Celestial Bibendum: De där danska utgåvorna är så förgrymmat svåra att få tag på på ett vettigt sätt. Av någon anledning tar de danska seriebutikerna ut extremt höga avgifter för transport utomlands (eller så är det helt enkelt dyrt m post i Danmark). För mig blir det därför bara enstaka köp från Danmark och Norge, när typ Adlibris har inne böckerna. Plus att det är lite knepigt att hålla kolla på vad som kommer ut i grannländerna; norska Eliteserien köper jag och de danska Spirou som inte kommer på svenska, men sen är det alldeles för tunnsått. Så tips tas gärna emot!

    Gilla

  3. För min del börjar jag bli trött på den här genren; förutom då Zita. Det ges ju visst ut massor av sådana serier ex vis Lou.

    Gilla

  4. Faktum är att det går att köpa de flesta danska utgåvor från adlibris, till exempel albumen från Fahrenheit (sök t ex på Den himmelske bibendum; eller varför inte följande Taniguchi-volym: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=879232021X -som väl inte finns på engelska (än…); eller kompletta Jerry Spring; eller kommande König, eller…), Aben maler, Zoom (Fourniers Spirou, för komplettisten…), Cobolt, Forlæns (Dr Merling!!!) för att nämna några.
    Det är väl i stort sett bara Faraos Cigarer och Donovan som man inte hittar på adlibris.

    Annars får du väl göra som jag, åka över till byen ett par gånger om året…

    Gilla

  5. @Sandra: Men Koma är annorlunda skulle jag säga. Berättelsen är en helt annan typ än Lou eller Zita; mycket mer åt klassiska mörkare barnböcker. Så jag skulle inte klassa den sm samma genre, långt därifrån!

    @Håkan: jag brukar söka på danska förlag på Adlibris (det är därför jag hittar Spirou), men tyvärr inte Faraos utgivning som är den jag är mest intresserad av 😦 Men känner inte igen några av de där förlagen så jag ska kolla dem med!

    Gilla

  6. Sen får du givetvis inte glömma att läsa Danska serier också. Den här är t ex riktigt trevlig:
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8763810050
    Bra pris dessutom.
    En annan modern dansk klassiker som är väl värd att ta sig an:
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8763816024
    (komplett återutgiven i två volymer)

    Gilla

  7. Och du, Posy Simmonds Mrs Weber’s Omnibus finns ute i England nu. Ett praktverk, givetvis…!

    Gilla

  8. Posy Simmonds redan köpt och snart färdigläst :-).

    Ska kika på de där danska och se om de verkar vara något för mig.

    Gilla

  9. Ping: Through the Walls « Simon säger

  10. Ping: Årskrönika 2012: Serierna « Simon säger

  11. Ping: Aama – The Smell of Warm Dust | Simon säger

  12. Ping: The Ring of the Seven Worlds | Simon säger

  13. Ping: Aama – You Will Be Glorious, My Daughter | Simon säger

Kommentera

