Bloom County -> Outland -> Opus

Postat den

Opus - Cover

Mer serie-historik idag än serie-recension. Omväxling förnöjer!

I och med IDWs utgivning av Opus är nu Berkeley Breatheds tre dagstidningsserier samlade; sju tjocka böcker allt som allt. Själv var jag både mest nyfiken och mest rädd för Opus: Jag älskade Bloom County, Breatheds första serie, och Outland var en inte oäven uppföljare, men det lilla jag sett av Opus hade uppriktigt sagt sett rent hemskt ut.

För den som inte läst någon av Breathed serier förut hänvisar jag till vad jag skrev om Bloom County när IDW började ge ut serien så ge er av och läs den först…

Bloom County

Bloom County

Tillbaka?

Efter 9 år med Bloom County meddelade Breathed att han ville ta det lite lugnare ett tag, och fokusera mer på teckningarna. Därför avslutade han serien men fortsatte omedelbart efteråt med Outland, en serie som bara kom ut på söndagarna och därför tillät Breathed att fokusera enbart på det. Innehållet var från början en smula mer varierat och teckningarna mer utsvävande, med den nya karaktären Ronald-Ann i huvudrollen. Men pingvinen Opus dök snart upp, och efter ett tag var så gott som alla Bloom County-karaktärerna med igen. Ronald-Ann försvann nästan helt, och huvudrollen innehades nu av Opus, precis som den sista tiden av Bloom County.

Och det var faktiskt helt OK. Det är klart att det var lite synd att Outland inte blev den nystart som Breathed nog hoppats på, men å andra sidan är Opus en genial figur; jag skulle säga en av de riktigt stora och unika i seriehistorien. Jag kan inte ens beskriva hans personlighet på ett vettigt sätt. Visst är han naiv, lättlurad, ibland förbluffande klarsynt, men den beskrivningen gör honom inte rättvisa.

Det som saknades i Outland var de längre episoderna som var lite av ryggraden i Bloom County. Eftersom serien nu bara publicerades en gång i veckan kunde Breathed inte breda ut sig på samma underbara nonsenssätt som innan. Satiren var lika vass och humorn lika lyckad, men om man inte läst Bloom County innan för att få känslan för vilka personerna var så misstänker jag att serien faller lite platt till marken.

Outland

Outland

Efter drygt fem år (dvs 1995) lade Breathed ner serien och fokuserade istället på sina bilderböcker (varav några har Opus i huvudrollen). Själv är jag inte så svag för dem eftersom jag tycker bättre om Breatheds satiriska ådra, men de har sålt rätt bra och en av dem, Mars Needs Moms, blev långfilm häromåret (med rätt usel kritik dock).

Opus?

2003 lät Breathed meddela att han skulle göra comeback på seriesidan med Opus, en söndagsserie med just Opus i huvudrollen. Med andra ord, någonting som lät väldigt mycket som Outland. Jag var själv lite orolig eftersom Outland helt klart tappade i kvalité mot slutet och kändes trött, men intresserad var jag. Tills jag såg första strippen:

Opus - Första

Färgläggningen är en fullständig katastrof, så usel att jag knappt kunde läsa serien. Och de nästföljande veckorna såg precis lika hemska ut, så jag slutade helt läsa och tittade sen aldrig på Opus mer. Jag var vagt medveten om att den fortsatte publiceras men noterade aldrig när den lades ner 5 år senare. Men sen kom IDWs utgåvor av de tidigare serierna, och när jag såg att de också skulle ge ut Opus i en volym kunde jag inte låta bli.

Och halleluja! Efter några månader slutar Breathed med den hemska sprejfärgläggningen och samtidigt börjar manusen bli bättre. Ärligt talat blir det aldrig lika bra som tio år tidigare, eller för att vara mer exakt blir det aldrig lika kontinuerligt hög kvalité. Enstaka sidor kan vara riktigt bra, men det finns också riktigt dåliga serier, plus att Breathed då och då återanvänder gamla skämt.

Opus - Sen

Men det stora problemet är trots allt att Opus är en serie för de redan frälsta, som jag. Ta som exempel Steve Dallas som dyker upp igen, tio år äldre med vitnande tinningar. Hur ska nya läsare ha en chans att förstå vad poängen är med honom, om man aldrig läst de tidigare serierna med hans manschauvinism, egoism, omvändelse till en modern jämlik man (efter att ha blivit kidnappad av utomjordingar som hjärntvättat honom) och hans senare återfall? För mig fungerar serierna finfint och jag uppskattar verkligen att se Breathed ta sig an nyare saker som iPhones, Obama, mm, men för andra tror jag att de är snudd på helt poänglösa.

Så de här är ytterligare en av de där böckerna som jag själv är väldigt glad att den kommit ut och läst med nöja men som jag verkligen inte kan rekommendera till andra, förutom de som är fans av framförallt Bloom County. Och eftersom Bloom County nog kan kännas ålderstigen om man läser den första gången idag, med alla då aktuella skämt och referenser, så kan jag tänka mig att det är svårt att värva nya läsare till Breathed. Hans serier (framförallt Bloom County) var en fantastisk serie då det begav sig, men den är inte precis tidlös :-/

»

  1. Hur ska man kunna läsa Bloom Country utan Academia Waltz där Steve Dallas först dyker upp?

    Gilla

  2. Jag tycker Berkeley Breathed är sämst. Eller näst sämst. Mallard Fillmore finns ju också.

    Gilla

  3. Och filmen är den största box office bomben i världshistorien.

    Gilla

  4. Academia Waltz påminner lustigt nog mer om Outland/Opys än Bloom County i och med att det saknas längre episoder. Plus krattigare tecknad förstås, det syns att Breathed ännu inte var professionell 😉

    Gilla

  5. Ping: Gamla synder: Academia Waltz | Simon säger

  6. Ping: Gamla synder: Academia Waltz | Serienytt.se

Kommentera

