Essex County

Postat den

Essex County cover

Jag tänkte att årets första recension skulle handla om en bra serie, så jag låter Mark Waids Irredeemable vänta ett tag och tar mig istället an Jeff Lemires Essex County, en bok som länge legat och gnagt i bakhuvudet (dvs jag har hört titeln omnämnas positivt i förbifarten flera gånger, utan att någonsin ha tagit reda på vad den faktiskt handlar om) som jag nu har läst.

Essex County handlar om några egentligen mycket tragiska människoöden som utspelar sig i Essex County, en del av Kanada. Boken består av tre långa berättelser (plus några kortare extra-serier i samlingen som känns lite överflödiga) som vävs samman med hjälp av släktskap mellan huvudpersonerna, gemensamma hemorter, men framförallt av ishockey: Alla tre episoderna har med ishockey och flera av huvudpersonerna spelar själva; jag tror inte det är en slump att det är just tre berättelser i boken 😉

Essex County hockey

Ishockeyn i sig är förstås bara en förevändning för att porträttera människorna. Essex County är fylld av ensamhet och övergivenhet; det är en bok som jag blev väldigt förtjust i och jag fick till och med tårar i ögonen flera gånger, men den är inte precis munter. Människorna har svårt att prata med varandra och att få kontakt, och den feel good-känsla som man ofta får se i filmer och läsa om i böcker som utspelas på landet och i småsamhällen saknas helt här. Här är det nästan ständig vinter med ödsliga tomma vinterlandskap för hela slanten.

SPOILER  —

 

Som exempelvis i den andra episoden (mittperioden) där en gammal man minns sin ungdom när han flyttade från familjefarmen till storstan för att spela hockey, och vad som hände när hans bror senare flyttade dit av samma anledning. Ett tag är allting perfekt, med tillgivenhet mellan bröderna, kamratskapet i laget och framgångar på planen, men på en enda kväll förändras allt, när han och broderns flickvän mer eller mindre av misstag har sex med varandra. Hans liv faller samman och förlorar sin mening, och han lyckas aldrig hitta tillbaka till harmonin igen.

När han pensioneras flyttar han tillbaka men det är försent: Hans mor är död, och hans bror har aldrig förlåtit honom för det som hände. När brodern dör blir jobbet på gården för mycket för honom att klara av själv och istället flyttar han till ett ålderdomshem. Men eftersom han inte klarar av att prata med den enda familj han har kvar, broderns barnbarn, är hans sista tid mycket ensam.

 

— SPOILER SLUT

Det här kanske låter som en extremt deprimerande melodram men det är inte den känsla jag får när jag läser boken. Istället är den melankolisk och stillsamt sorgesam, och människorna i den känns genuina och värda att lära känna. Men visst är den jobbig att läsa ibland eftersom känslan blir att livet knappt är värt att leva eftersom vi alla kommer dö någon gång, speciellt om vi är ensamma. Jag ska i ärlighetens namn också påpeka att jag personligen tycker att miljön de lever i är fruktansvärt deprimerande i sig (dvs minimalt små samhällen, bondgårdar och en kal och kall natur); en som älskar den typen av omgivningar kanske inte blir riktigt lika nedstämd som jag 😉

Essex County Beth

Lemires teckningar med sina ostadiga linjer och rikliga tuschmängd ser riktigt bra ut här. I hans The Underwater Welder tyckte jag att teckningarna inte var så dumma men det var en serie som hade fungerat med andra teckningar också. Här däremot känns det som Lemires stil är perfekt för innehållet och jag har svårt att föreställa mig någonting annat.

Hursomhelst, Essex County är en fantastiskt bra bok som jag är väldigt glad att jag läst, och en mycket bra start på serieåret 2013 för mig (även om boken har några år på nacken). Synd att Irredeemable, näst på tur, var precis lika dålig som Essex County var bra!

»

  1. Ping: En ny värld: Sweet Tooth | Serienytt.se

  2. Ping: En ny värld: Sweet Tooth « Simon säger

  3. Ping: Serieskapare, bliv vid din läst: Jeff Lemires Animal Man | Simon säger

Kommentera

