Religiösa samtal och stora näsor: Prototype

Postat den

Prototype cover

För bara några veckor sedan skrev jag lite allmänt om Ralf König, den utmärkta tyska serieskaparen, och sedan dess har jag läst ett nytt album av honom: Prototype, utgivet på danska av Fahrenheit förlag. Och ett rätt annorlunda album var det, jämfört med det jag läst av honom tidigare.

Först och främst det mest uppenbara, en ytlig skillnad men ändå: Prototype är den första (längre) serie av König i färg som jag sett. Inte för att jag tycker Königs svartvita serier ser tråkiga ut, tvärtom, men färgerna här är vad jag skulle kalla verkligt mysiga. En mycket enkel färgläggning men ack så trevlig att titta på när man jämför med de horrörer som framförallt, men inte enbart, amerikanska mainstream-serier drabbas av idag.

Sen det mindre uppenbara, nämligen manuset: Här är det inte fråga om Königs sedvanliga relationsdramer, eller för den delen skräckfilmsparodier à la Skräckkondomen. Den allra största delen av Prototype har bara två karaktärer i bild, nämligen Adam och ormen i paradiset, dvs Lucifer (Eva dyker upp först mot slutet). De två pratar om allt möjligt, från smått som sex och mat till religion, vetenskap och andra stora frågor, och då och då ger sig Gud in i samtalet men aldrig i bild, bara som en röst från himlen.

Ett exempel på en av serierna:

Prototype 1

 

Prototype 2

 

Prototype 3

De är tre aparta karaktärer man får följa i korta sekvenser på typ 2-3 sidor åt gången. I början är Adam mer än lovligt korkad, men sen sätter Gud igång hjärnan och då blir det lite bättre fart på honom. Fast för säkerhets skull ser Gud till att han inte blir alltför smart eftersom han då kanske slutar sjunga Guds lov dagarna i ända. Överlag framstår Gud som en rätt gnällig och osäker gammal man, som kanske, kanske vill väl men hans stora ömtåliga ego sätter käppar i hjulet för det. Lucifer å sin sida är jordnära och vill bara att Gud ska skärpa sig lite grann och ta ansvar för sin skapelse, och han hjälper också Adam så mycket han kan med dennes spörsmål.

Fast när Adam efter en liten olyckshändelse, delvis uppmuntrad av Lucifer, blir lite smartare än Gud tänkt sig (och definitivt smartare än Gud som som sagt är lite gaggig) så får både Adam och Lucifer passa sig för det uppskattas inte av han däruppe 🙂

Det är en underfundig och rolig bok, Prototype. Jag måste säga att danskan var lite knepigare än vanligt, antagligen en kombination av det lite tyngre innehållet i de teologiska diskussionerna (men det finns gott om typisk König-humor här med) och frakturstilen som Gud pratar med, men det tycker jag inte ska avskräcka någon. König har gjort två böcker till som hör ihop med den här, Archetyp (handlar om Noa) och Antityp (handlar om Paulus) som jag hoppas Fahrenheit också tänker översätta. Jag skulle nog säga att Prototype inte är lika omedelbart och allmänt lockande som hans andra serier som exempelvis Den frigjorde mannen som jag själv lånat ut till icke-serieläsare med utmärkt resultat, men den är värd insatsen att läsa. Ju mer jag läser av König desto mer tycker jag om honom!

Kommentera

