Med eller utan dig

Postat den

Med eller utan dig omslag

En både kort (nästan bara en anmälan) och sen mini-recension blir det idag av Jenny Berggrunds Med eller utan dig som kom ut i slutet av förra året. Att den är sen är uppenbart; att den är kort beror enbart på att jag redan skrivit om serien flera gånger förut i dess tidigare inkarnation som fanzinet Ink 1-5 🙂

Så vad har jag att tillägga till det jag skrivit förut? Förutom den rena konsumentinformationen att Berggrund har lagt till ett antal sidor till boken så även om man som jag har fanzinen så finns det ändå en del nytt här.

Egentligen inte mycket; det här var nog tredje eller fjärde gången jag läste serien eftersom jag läste om de tidigare numren varje gång det kom ett nytt, och jag har varje gång tyckt att det här relationsdramat om ett gäng ännu inte riktigt vuxna människor fungerat alldeles utmärkt. Ibland kan jag kanske tycka att det är lite för många detaljer som jag sett förut, med de halvkonstnärliga miljöerna där ingen har ett 9-5-jobb (förutom eventuellt de som i serien avfärdas, med all rätta, som ointressanta personer) och där alla huvudpersoner har ständigt chica frisyrer som aldrig tappar formen; jag gillar nog Berggrund bäst när det handlar om de rena relationerna snarare än detaljerna runtomkring. Och jag misstänker att mina små invändningar mot detaljer har mest att göra med min personliga smak, och i det här fallet kanske också en viss överdosering av just de här sakerna sista tiden 😉

Sen är det också alltid roligt att se hur någon utvecklas som serieskapare. Här tycker jag det mest märks med teckningarna, där huvudperson Ink i början är mycket, i brist på bättre beskrivning, ”gulligare”, med rundare och mer slutna linjer och, för att sedan liksom de övriga persongalleriet mot slutet ha mer realistiska proportioner och stil, utan att för den skull på något sätt tappa charmen.

Med eller utan dig

(Scannat från fanzinet efter jag inte vill förstöra boken; i boken lyser den andra sidan självklart inte igenom eftersom boken liksom alla Optimals böcker är föredömligt tryckt och designad)

Med eller utan dig blev, tror jag, Optimal Press svanesång innan förlaget tyvärr lades ner för några veckor sedan, och det är en alldeles förträfflig avslutning som så väl illustrerar vad Optimal stod för: Serier på svenska med inriktning på vardagen, ofta av välförtjänta svenska debutanter men som inga andra förlag vågade chansa på.

»

  1. Ping: SIS 2015: Fanzinen, del 5 | Simon säger

  2. Ping: SIS 2015: Fanzinen, del 5 | Serienytt.se

Kommentera

