Viljornas strid: Ten

Postat den

Ten cover

Några tusen sidor mahjong-funderingar och filosoferande om döden, någon? I så fall kan jag varmt rekommendera Nobuyuki Fukumotos Ten – The Nice Guy on the Path of Tenhou (hädanefter bara kallad Ten) som är späckad med svettig dramatik. Det är kanske inte förvånande med tanke på att Fukumotos serier brukar vara extremt, för att inte säga fullständigt överväldigande, högspänd läsning. Jag hyllade hans The Legend of a Strongest Man Kurosawa (hädanefter Kurosawa) när jag läste den före julen, och Ten påminner mycket om den; samma långa sekvenser fyllda med inre monolog av typen ”Å ena sidan…  Å andra sidan… Men då… Fast om…”, samma karikatyrliknande stela teckningar, samma sugande stämning (tycker alltså jag).

Men jag ska inte sticka under stol med att Ten inte är lika bra. Den är inte lika benhårt fokuserad och det känns som om Fukumoto flera gånger ändrar sig om vad det är för slags serie. Ta till exempel titelkaraktären Ten som i början framställs som en rätt usel mahjongspelare som måste ta till löjligt simpla fusk för att kunna vinna, typ att släcka lyset för att kunna byta brickor ”omärkligt”, och han lever i en som det verkar mycket märklig familj. Men det tröttnar Fukumoto snabbt på och Ten förvandlas till en av de bästa spelarna i Japan, hans familj visas aldrig mer, och istället blir det en ren mahjongserie där allting utspelas runt spelbordet. Men mot slutet ändras serien igen och blir istället en avslutning av Fukumotos klassiker Akagi, där vi får veta vad hur Akagi Shigerus historia slutar.

Ten - Mahjong

Med andra ord, där Kurosawa hade en huvudperson som Fukumoto verkligen brydde sig om och helt koncentrerade sig på verkar det här som om han aldrig riktigt får styrsel på Ten och istället provar olika idéer utan att någonsin hitta helt rätt. Jag gillade serien väldigt mycket men den saknar det där sista lilla som Kurosawa hade.

Fast trots det finns det två starka skäl att läsa Ten (som jag ska nämna liksom alla Fukumotos serier som finns tillgängliga på engelska är en scanlation):

  • Om man som jag gillar att spela mahjong är det fascinerande att läsa en serie som så hämningslöst grottar ner sig i komplicerade resonemang om spelets teori och hur man ska tänka. Jag ska villigt erkänna att jag inte förstår alla detaljer, snarast bara en bråkdel, men jag kan tillräckligt mycket för att ändå kunna få glimtar av förståelse och det räcker långt. Till och med det fuskande som förekommer ibland känns som om det närmast är en del av spelet, att det ingår att fuska nr man kan. En stor brasklapp dock vad gäller en företeelse som jag hade lite svårt att komma över: En bärande idé i mahjongspelandet här är att det finns någonting som flyt, dvs att om en spelare har flyt så kommer det att fortsätta såvitt ingenting händer. Eftersom jag är en alldeles för logiskt troende person får jag applicera lite gammal god Suspension of disbelief vad gäller tron på att det finns någonting mer än slump som avgör vilka brickor man kommer att få 🙂
  • Akagi. Jag föll pladask för karaktären när jag såg animen som kom för några år sedan; det var den som gjorde att jag fick upp ögonen för Fukumoto. Därför älskade jag att få läsa mer om honom här och att han till och med spelade huvudrollen i de sista albumen. Om det hade varit en separat serie hade den fått högsta betyg, så det så!

Ten är mycket underhållande serie för de som liksom jag gillar Fukumotos mycket speciella stil, men Kurosawa är en bättre introduktion, som dessutom inte kräver att man åtminstone nödtorftigt förstår sig på mahjongspelets regler och abrovinklar. Plus att åtminstone jag har svårt att låta bli att tycka om en serie som Ten som utan minsta tanke på hur kommersiellt det är kan spendera 700 sidor på filosofiska dialoger mellan en liten grupp personer och en man som bestämt sig för att ta livet av sig på grund av en Alzheimer-diagnos.

Ten - Death 1
Ten - Death 2

Kommentera

