Varför inte?

Postat den

Civil War - Choosing Sides cover

Ni vet de där monstruösa crossoverna som jag inte är sådär värst förtjust i? Ni kanske hört talas om Marvels Civil War-dito som för ungefär 5 år sedan förpestade utspelade sig i alla Marvels titlar? Ni har kanske hört talas om Howard the Duck, den cyniska 70-talsankan med den grova munnen, också känd från en spektakulärt usel film? Ni kanske undrar vad i hela friden de har med varandra att göra?

För åtminstone jag blev förvånad när jag råkade få syn på en hänvisning till att Howard deltog i Marvels spektakel. Visserligen bara med en kort historia i tidningen Civil War: Choosing Sides men ändå, och eftersom den ofta trevliga Ty Templeton stod för manuset kunde jag inte låta bli att leta upp serien.

Först ska jag väl nämna att tidningen även innehåller 4 andra kortare berättelser men trots lovande namn som Ed Brubaker och Robert Kirkman är de alla helt förglömliga. De är enbart till för att introducera nya/bortglömda karaktärer som i och med Civil War skulle få egna tidningar (eller nystarter som karaktärer), och att de bara är lätt maskerad reklam för de tidningarna är uppenbart; de är inte avslutade berättelser utan bara intron till andra.

Howards historia är däremot inte avsedd som det och är redan därför mycket roligare att läsa för en läsare som mig som inte läst någonting annat från Civil War (förutom de delar av Brubakers Captain America som utspelade sig under kriget). Och halleluja, det visade sig att Roger Langridge stod för teckningarna så de var också en fröjd för ögat! 🙂

Howard the Duck - Köer

Jag ska kanske undvika de alltför stora orden med tanke på att det är 8 sidor underhållning utan anspråk på storverk men det var en mycket bättre serie än jag egentligen trott (jag var mest nyfiken på den för att det lät så bisarrt att Howard the Duck skulle vara med i en så gravallvarlig tillställning som Civil War…), och det är därför jag tipsar om den för de  som kanske vill ta sig en titt. Howards kamp mot allehanda byråkrater när han försöker registrera sig som ”superhjälte” (och därmed få del i de belöningar som väntar de som registrerar sig) var hur trevligt som helst att läsa, och det är bara synd att Marvel inte gör mer sånt här; jag skulle iallafall gärna läsa mer av samma slag. Det finns små guldkorn i havet av superhjälteserier även om det ibland tar några år för mig att hitta dem 🙂

»

  1. det är bara synd att Marvel inte gör mer sånt här; jag skulle iallafall gärna läsa mer av samma slag.

    Men Simon jag har tipsat dig om många sådan små korta roliga serier i samband med Marvel-eventen, dom brukar göra såna. Exempelvis X-Men Nation X–numren eller To Serve and Protect. Fjärde numret av den sistnämnda har en av mina absoluta favoritserier i denna genre.

    Gilla

  2. Erkänner att jag nog missat de tipsen i så fall; sorry!

    Men jag skulle vilja se det mer regelbundet, inte bara 8 sidor här o där 😦

    Gilla

  3. Ping: LAST WEEK on the ‘net March 4-10 | Ty Templeton's ART LAND!!

  4. Ping: LAST WEEK on the ‘net | Ty Templeton's ART LAND!!

Kommentera

