En stor häxa i det mindre formatet: Courtney Crumrin

Postat den

Typiskt.

Här går mangaläsaren Momiji och rekommenderar en serie, jag tycker den verkar passa mig, och samma dag som jag läser den och märker att den mycket riktigt var i min smak får jag reda på att den precis lagts ner.

Suck.

Hursomhelst, Courtney Crumrin var det alltså det skulle handla om!

Courtney Crumrin - Bogey

Courtney är småsur, truligt asocial, ensam och olycklig. Hennes familj med två föräldrar av det mindre skärpta slaget är inte mycket att hänga i julgranen, och hennes gamle farbror Aloysius som äger huset de just flyttat in i är inte heller precis en muntergök. Men sen är det ju det där med hans böcker som antyder att världen kanske är intressantare än Courtney trott…

Om nu inte upplägget med en mobbad huvudperson som upptäcker en magisk värld är iögonenfallande originellt så är den stora behållningen i serien Courtney själv det. Jag gillar henne skarpt som personlighet, speciellt att hon fortsätter att vara så negativt inställd till andra utan att egentligen vara elak. Många böcker med unga huvudpersoner har en tendens att följa samma mönster: Utfrusen huvudperson upptäcker att de egentligen inte är hopplösa förlorare utan faktiskt riktigt bra på någonting, och efter diverse övergående problem (typ att hämnas på sina mobbare) hittar de till slut in i gemenskapen.

Courtney hämnas också hon på de som enligt henne förtjänar det, men sen går det inte riktigt som det brukar för Courtney trivs egentligen rätt bra med att vara för sig själv. Hon vill inte känna sig ensam och skulle gärna finna någon hon verkligen kunde lita på, såklart, men en människovän  blir hon nog aldrig även om hon får en smula dåligt samvete för en del av dem hon utsatt för sina kunskaper. Men sympatiskt nog ångrar hon inte alls det allra värsta eftersom offret utan tvekan förtjänade det enligt henne.

Naifehs teckningar är också verkligen trevliga. Personligen föredrar jag de tidigare teckningarna när det är lite mindre polerat och framförallt i svartvitt; de kontrastrika sidorna gör berättelsen ännu kusligare för kuslig är den, definitivt. Färgen som dyker upp i de avslutande tio numren (innan dess består serien av en handfull mini-serier) är inte dålig men den känns lite onödig.

Courtney Crumrin - Color

Vad gäller manuset så är det lite samma sak där med mina preferenser: I början är det hela mer en saga i tonen, inklusive en klassisk sagoberättare, och jag gillar hur de traditionella sagoinslagen bryter av mot Courtneys icke-traditionella personlighet. Efterhand blir det mer av en ”vanlig” berättelse, dvs inte lika mycket av en saga, och då blir serien inte lika udda. Fortfarande bra, men lite mindre mindre egen.

Courtney Crumrin tycker jag vore en perfekt kandidat för att samlas ihop i en enda fet volym; så många sidor serier är det inte trots att den funnits i mer än tio år. Och sen är det ytterligare en i den långa raden av utmärkta serier för barn (dvs som barn skulle ha utbyte av) som nuförtiden finns tillgängliga på engelska men som jag så gärna skulle se på svenska.

Courtney Crumrin - Katt

Courtney, för tillfället i kattskepnad

PS. Ted Naifehs Polly and the Pirates kan jag också rekommendera; inte förrän jag läst klart Courtney Crumrin och googlade Naifeh insåg jag att han skapat den. Jag läste den för något halvår sedan och tyckte om den men inte riktigt tillräckligt mycket för att skriva om den. Läs CC först och om ni vill ha mer Naifeh, plocka upp Polly! DS.

»

  1. Kul att du hittat och gillar Courtney, även om det är svårt att inte göra det. Det är min absoluta favorit. Även om det är trist att serien lagts ned så känns det ändå rätt ok då den har hängt i luften så att säga,i flera år utan att komma vidare. Ett avslut nu känns bra. Rekommenderar även att du försöker hitta/läsa de två korta serierna om Aloysius om du inte redan gjort det.

    Gilla

  2. Ping: Försämring: Polly and the Pirates – Mystery of the Dragonfish | Simon säger

  3. Ping: Princess Ugg | Simon säger

  4. Ping: Princess Ugg | Serienytt.se

Kommentera

