Svårbeskrivligt värre: Finder

Postat den

Finder Library Volume 1 cover

Det här blir intressant att se om jag kan skriva någonting vettigt om. Inte för att serien är tungläst (förutom rent fysiskt; två böcker på dryga kilot vardera som var rejält knöliga att läsa på ett vettigt sätt) utan för att den är så udda och svår att artbestämma.

Enklast är förstås att säga att Carla Speed McNeils Finder är science fiction, men det lär leda tankarna fel för om det är någonting Finder inte är så är det typisk genrelitteratur. Men för att ge ett hum om var Finder utspelas så är det i en värld med inslag av de öde delarna av Australien, Nordamerika innan européerna kom dit, enorma klonfamiljer som bildar egna kulturer, intelligenta lejonstammar, städer under gigantiska kupoler där man aldrig ser vildmarken utanför, teknik som ibland är  långt mer avancerad än vår men ibland mycket mer primitiv. Det är kort sagt ett myller av miljöer som ändå aldrig känns osammanhängande; McNeil lyckas fantastiskt väl med att få det att kännas som en enda värld trots de disparata delarna. Om det hela är Jorden i en avlägsen framtid eller någon annan planet/universum är ingenting som McNeil någonsin tar upp så om man vill kan man lika gärna läsa serien som fantasy 🙂

Finder - Mystery Date

De två feta samlingarna (Finder Library Volume 1 & 2) jag läst samlar ihop tidigare utgivna tidningar och album och består av en handfull längre berättelser som var en tar upp olika delar av McNeils värld. Jag får en stark känsla av att hon har en tydlig vision av hur de olika samhällena i Finder ser ut och vilka kulturer som finns där, och att hon sen helt sonika gör nedslag i sin egen fantasi i en roll som etnolog och beskriver vad hon ser.

Finder - Jaeger

Jaeger förstår sig inte alltid på hur andra människor fungerar

Det enda konstanta inslaget är Jaeger, en man som adopterats av ett kringströvande folk med namnet Ascians, och av dem har han utnämnts till en ”sin-eater”, synda-slukare, dvs en man som tar på sig andras synder för att de skall kunna förlåtas (i verkligheten har denna roll funnits i alla möjliga kulturer, som exempelvis hos britterna och hos aztekerna). Det gör honom både speciell men också hatad eftersom dessa utvalda ses som människor vars själ inte kommer överleva dem, efter alla synder som pålagts den. Dessutom tillhör han också Finder-sällskapet (därav titeln), någonting som närmast kan liknas med en spårare.

I några av berättelserna har Jaeger en aktiv och stor roll medan han i andra bara dyker upp i periferin. Han har tack vare sin uppväxt en mycket egensinnig moral och jag misstänker att McNeil på intet sätt håller med honom om allt, men att hon som en god etnolog bara kan skildra det som verkligen händer. Charm har han i övermått och kvinnor faller som furor, men samtidigt som han har en på många sätt väldigt frisinnad syn på sex är han också hårt styrd av sin uppfattning om vad som är rätt och fel; hans liv är nästan lika komplicerat som en djupt troende katoliks 😉

Hm.

Precis som jag var rädd för märker jag att när jag väl börjar skriva om Finder så blir det en slagsida på beskrivningen åt något håll; hittills låter det nog mest som någon slags mystisk etno-porr. Men då har jag inte nämnt Talisman, episoden om läsning och hur det kan påverka läsaren; Dream Sequence om virtuella verkligheter som hör till det allra bästa jag läst i den vägen; Sin Eater och den fascinerande och obehagliga skildring av ett äktenskap från helvetet.

Finder - Family

Jag har heller inte nämnt hur bra McNeils teckningar är. Först tyckte jag att de såg ut som ovanligt propra fanzine-teckningar, men efter ett tag märkte jag att de var bättre än så, med en mycket bra känsla för rörelse, anatomi och layout. Och sen har vi den absurt utförliga notapparaten som upptar ett 40-tal tätskrivna sidor i varje bok. De är inte riktigt lika långa som From Hells, men enligt mig är de mycket intressantare med sina löpande kommentarer från McNeil om vad vi ser i serien.

Jag blev löjligt förtjust i Finder men jag måste också erkänna att det tog ett tag att läsa klart den. Det berodde mest på att böckerna var så €%&#?%&# otympliga att läsa liggande i soffa/säng vilket är vad jag föredrar, men lite spelade det in att de två volymerna såg ganska överväldigande ut där de låg ovanpå varandra. Men när jag väl kom igång med läsandet fick jag min belöning; jag älskar litteratur som är svår att placera in i något givet fack, och för alla som tycker som jag rekommenderar jag helhjärtat Finder. 🙂

»

  1. Ping: Korta återkopplingar | Simon säger

  2. Ping: Årskrönika 2013: Serierna | Simon säger

Kommentera

