Starstruck

Postat den

Starstruck 8 - cover

Starstruck är en serie jag sett glimtar av under många år men aldrig tagit mig för att leta upp, trots att Michael Kalutas teckningar är excellenta och att serien är science fiction, en genre jag gillar. Skälet till det är att jag varit lite misstänksam mot den eftersom det lilla jag sett verkat vara alltför typiskt för Heavy Metal-serier: Snygg yta, men alldeles för rörigt/ointressant innehåll. Plus att utgivningen verkade minst sagt ostrukturerad: Serien har getts ut av en uppsjö olika förlag (Heavy Metal, Marvel, Dark Horse, bara för att nämna några) i olika inkarnationer så att få någon reda på hur man ska läsa serien verkade stört omöjligt.

Men så för några få år sedan beslöt sig IDW på att ge ut serien, i uppiffat format, och när den första omgången tidningar var klar så gav man också ut en tjock bok som samlade ihop dem. Inga undanflykter fanns alltså kvar -> jag köpte den när den kom ut i mjuka pärmar (den inbundna kändes lite dyr för en serie som jag inte var säker på vad jag skulle tycka om).

Först och främst, ”ointressant innehåll” kan jag verkligen inte klandra Starstruck för.  Tvärtom är den så fullproppad med fascinerande idéer, infall och personer att den löper risken att hamna i facket ”rörigt” istället. Elaine Lees manus halkar in på det ena besynnerliga stickspåret efter det andra, om man nu kan kalla det för stickspår med tanke på att någon huvudhistoria är det ont om.

Starstruck - Prison

Istället för handling är det personerna som dominerar, och de miljöer de hamnar i. Brucilla the Muscle, Galatia 9, Verloona Ti är alla fascinerande bekantskaper, och det finns givetvis ingen nödvändighet i att böcker ska ha en stark historia; det här handlar om världsskapande i science fiction-traditioner som Inkalen, Samuel R Delany, Michael Moorcock. Fotnoter finns det gott om men de är inte så mycket menade till hjälp för den som har svårt att hänga med i vad som händer utan istället till för att ge ännu mer bakgrund till universat vi ser. Så en odyssé snarare än ett äventyr med diverse människor i en galax där allt kan hända, presenterat med ett mycket gott humör är vad som erbjuds.

Och teckningarna är precis som väntat synnerligen trevliga. Eftersom det är serier gjorda över flera decenniers tid ändras Kalutas stil rejält men alla varianterna, med drag från Moebius, Vess, Suydam, med flera) behärskar han utan problem.

Jag skulle säga att man ska läsa Starstruck snabbt och gärna lite slarvigt; det är en serie som gör sig allra bäst som ett vattenfall som sköljer över en, utan alltför mycket eftertanke. Sen, när man känner sig fräsch och uppfriskad, kan man ta det lite lugnare och kanske läsa den en gång till och ta in detaljerna mer noggrant.

Starstruck - Brucilla

Som lite konsumentupplysning ska jag nog tillägga att det ska komma fler böcker eftersom den här bara samlar ihop de serier som Kaluta/Lee hittills har hunnit gå igenom och fixa till för IDWs räkning. Men ärligt talat spelar det inte så stor roll eftersom det som sagt inte är för den tajta plottens skull man läser Starstruck 🙂

Kommentera

