Plåstra

Postat den

Plåstra omslag

Ok, jag vet att jag skrivit här förut att komiska strippserier inte alltid faller mig i smaken, framförallt inte de i Mort Walkers skola/anda men det finns de jag gillar. Förutom gamla klassiker som Snobben (som är hur rolig som helst när den är som bäst) så uppskattar jag till exempel Pondus och Rocky bland nyare (nåja) varianter. För mig måste en sådan serie ha tillräckligt hög kvot av ”roliga” strippar, dvs sådana som jag tycker lyckas: Alla strippar kan inte vara bra, förutom då mästerverk som Snobben under storhetstiden, men tillräckligt många måste vara det. Alternativt så kan serien leva på ett gott humör snarare än en slutpoäng i varje ruta, förstås. Mort Walkers funkar nästan aldrig för mig på något sätt -> away they go, osv!

Så med den lilla inledningen ska jag skriva lite om Malin Svedjeholms Plåstra, en strippserie som funnits i ungefär 15 år men som först nu kommit ut med sin första samling.

Jag kommer inte ihåg var jag först såg serien; det kan ha varit i Pondus-tidningen eller möjligen Larson! för Plåstra har synts till på ganska många ställen genom åren. Det jag däremot minns är att jag gillade den med schvung i teckningarna och ett friskt humör som lyste upp varenda stripp, även de där skämtet inte riktigt klickade för min del. Sen såg jag inte till den på flera år förrän boken dök upp på SIS häromveckan, och då var den ett självklart köp; jag har faktiskt funderat lite lätt någon gång på vad som hände med serien 🙂

Och serien var som jag mindes och hoppades, med ett ruskigt gott humör som gjorde att jag hade både kul och trevligt boken igenom. Teckningarna är kanske inte alltid hundraprocentigt säkra men det spelar mycket liten roll för en serie som Plåstra där den redan nämnda energin närmast förstärks av att det känts som om teckningarna snarast kastats ner på pappret istället för att under yl och tandagnisslan ha värkts fram. Kort sagt, teckningar och manus passar bra ihop!

Plåstra - Post-it

För den som undrar vad Plåstra handlar om är det lätt: Den handlar om tjejen Plåstra som går på gymnasiet (i slutet av boken tar hon dock studenten) och hennes kompisar. Skola, familj, vänner, kärlek, lättsammare fall av tonårsångest (jag gillar hur Plåstra ser så typiskt tonårsaktigt otymplig ut ibland) i en salig röra, helt enkelt.

Så halleluja, en bra komisk strippserie som dessutom är svensk och som passar alldeles utmärkt att läsa i större mängd eftersom så mycket av seriens charm beror på dess stämning. Det är inte varje dag det kommer ut böcker med sådant kan jag lova 🙂

»

  1. Jag gillar också Plåstra men tyckte bättre om den i början. Sedan hon blev vuxen och fick barn är den inte lika rolig.

    Gilla

  2. Spoiler alert! 😉

    Jag har bara läst de tidigaste när de kom ut och sen den här samlingen och så långt gillar jag den; jag lovar att återkomma om det kommer ut fler album så jag blir uppdaterad på hur det gått med Plåstra. Måste säga att det känns lite konstigt med tanken på att hon ska ha skaffat barn så jag får väl se hur det funkar 🙂

    Gilla

  3. En del serier fungerar bäst om de står still i tiden. Plåstra fungerade väldigt bra som sjuttonåring. Samtidigt kan det ju bli lite tjatigt efter ett tag så jag kan förstå om serieskapare försöker utveckla berättelsen och personerna.

    En serie jag tycker mycket om där det faktiskt fungerar bra att se barnen växa upp är For Better or For Worse av Lynn Johnston men jag har inte läst allt, bara fram till barnen började bli vuxna.

    Gilla

  4. Ping: SIS 2014: Fanzinen, del 1 | Simon säger

  5. Ping: SIS 2014: Fanzinen, del 1 | Serienytt.se

Kommentera

