Wandering Son

Postat den

Wandering Son 1 cover

Jag håller inte alltid så bra ordning på vilka pågående serier jag följer och som jag därför behöver beställa när det kommit ut en ny samling. Speciellt knepigt är det med serier som jag kanske inte läser varje volym av utan istället väntar på några stycken så att jag kan få en större dos; ibland har jag inte en susning om vilka nummer jag har/inte har, så då får det bli en titt i den gamla databasen 😉

Så när jag höll på att ställa in lite böcker i bokhyllan ramlade jag över mangan Wandering Son av Shimura Takako och insåg att jag bara läst första volymen av den trots att jag hade två till, och att jag dessutom inte hade en aning om det kommit ut fler. Därmed fanns det bara en sak att göra: Läsa serien och sen, om den var bra, kolla om det fanns fler volymer att beställa!

Shuichi är en ung pojke (dvs, en pojke när serien börjar) som trivs bäst klädd i flickkläder, även om han inte vågar erkänna det vare sig för sig själv eller andra. I sin nya skola blir han vän med flickan Yoshino som har det omvända problemet, och trevande börjar de öppna upp sig för varandra. Andra människor blir invigda i deras hemlighet (som den mycket besynnerliga klasskamraten Chiba och den vuxna Yuki, en f.d. man som numera är en kvinna) och allteftersom läcker det ut till familjemedlemmar och skolkamrater vad som pågår.

Är det en komedi om könsförväxlingar à la Ranma ½? En tragedi om ångestladdade tonåringar?

Ingetdera, egentligen. Wandering Son är rolig/charmig så att det förslår, men det är också gott om oro, funderingar över jaget, småmobbning i skolan, och allt annat som kan följa i spåret av en kris över sin könsidentitet. Shimuras skildring av HBT-personer är alltigenom känslig och hoppar på intet sätt över problemen för Shuichi och Yoshino, men serien är samtidigt full av accepterande personer och några riktigt uppslitande bråk där såren blir kvar får vi aldrig se; däremot antyds det att Yuki råkat ut för det med föräldrar som inte accepterar henne, men (hittills) har S & Y klarat sig. Jag är inte alls säker på att det kommer fortsätta så eftersom Wandering Son är en serie avsedd för en vuxen publik, med tanke på tidningen den ursprungligen publicerades i, så den som läser får se hur det kommer gå.

Visst är det HBT-frågorna som står i centrum men om det var allt skulle det bara vara en pamflett; det som gör serien så bra är hur skickligt Shimura visar alla undertryckta känslor med minimala medel, allt som oftast genom vad människorna inte säger och gör snarare än vad de öppet visar. Det finns långa sekvenser ibland helt utan ord som är fullproppade med emotionell handling som är mästerligt genomförda.

Sen bryr jag mig alldeles förskräckligt mycket om alla personerna i serien, inte bara huvudpersonerna, och jag älskar hur nyansrik Shimura är. Ta till exempel hur de som får reda på Shuichis hemlighet reagerar: Chiba är hundraprocentigt OK med det och rör inte ett ögonbryn; Shuichis storasyster Maho är intellektuellt beredd på att acceptera hennes syskons läggning men utan att någonsin säga någonting är det uppenbart att hon har större problem med det känslomässigt än hon vill medge; hur pojken Seya som blivit kär i Shuichi som flicka kommer reagera långsiktigt efter att fått reda på att Shuichi biologiskt sett är en pojke är jag oerhört nyfiken på att få reda på.

Kort sagt, Wandering Son visade sig vara en förträfflig serie som jag verkligen borde hållit ögonen på bättre; just precis nu efter att aldeles nyligen lagt ifrån mig bok 3 känns det som en av de bästa relationsserierna jag läst, alla kategorier!

Hur var det då med fler volymer? Låt mig säga så här: Jag har lagt in en beställning på bok 4 och 5, och håller nu tummarna för att de kommer ut snart! Fyran är försenad och sägs nu dyka upp i juni, medan femman ska komma senare samma månad (as if!). Vi får väl se, men längtar efter dem gör jag 🙂

Wandering Son - Wig 1

 

Wandering Son - Wig 2

 

Shuichi provar för första gången en peruk

Ett svar »

  1. Ping: Årskrönika 2013: Serierna | Simon säger

Kommentera

