My Dirty Dumb Eyes

Postat den

My Dirty Dumb Eyes - Cover

Djur med bisarra hattar. Anna Wintours hemliga liv. Penisödlor. Sexfantasier när man tittar på Transformers. Rise of the Planet of the Apes sedd av någon som är livrädd för apor.

Allt det här och mer därtill kan man avnjuta i den mycket underhållande, spretiga och väldigt konstiga boken My Dirty Dumb Eyes som samlar ihop diverse serier och teckningar gjorda av Lisa Hannawalt. För mig var hon helt okänd men tydligen har hennes serier publicerats i diverse tidskrifter de senaste åren, men det här är hennes första bok. Och vilken bok sen!

Jag var nog på rätt humör för det var länge sedan jag hade lika ohämmat roligt som när jag läste MDDE. Den första serien om vad hundar önskar sig satte standarden och sen var jag lycklig rakt igenom. Några sidor från serien:

My Dirty Dumb Eyes - Dogs 1

 

My Dirty Dumb Eyes - Dogs 2

Även om mycket i boken känns som om Hannawalt helt glatt ritat precis vad som faller henne in finns det också mer, hur ska jag säga, eftertänksamma inslag (jämförelsevis, alltså), som till exempel de alldeles underbara filmrecensionerna som alla helt utgår från hur hon upplever filmen snarare än att berätta om filmen i sig. Som filmen War Horse, en Spielberg-film jag inte sett och som jag nu är helt säker på aldrig kommer att se, men som ändå gett mig mycket underhållning via Hannawalts berättelse, såsom häst-fanatiker. En sida från recensionen:

My Dirty Dumb Eyes - War Horse

Förutom det vansinniga manusen så är teckningarna lika fria de med. Ibland tecknar hon i en definitivt konstnärlig stil, ibland ser det mer ut som kludd medan hon pratat i telefon, ibland är det propert realistiskt. Själv tycker jag hon är som allra bäst när hon fritt associerar, som i filmrecensionerna; när hon i några serier med mer klassiskt serieutseende håller en rent surrealistisk ton tycker jag det blir tristare.

Min känsla när jag läser boken är att det påminner mig om serieskapare som Lynda Barry i teckningsglädjen, Aline Kominsky-Crumb med inslagen av text+bilder snarare än typiska serier, Dori Seda i vadtusanhändenu?-känslan. Alla de nämnda råkar vara kvinnor men det är inte det som gör att jag associerar dem utan att de alla är väldigt hämningslösa i sitt förhållande till vad en serie kan vara och innehålla, och när det lyckas så bra so det gör här är det hur kul som helst.

Så för allt i världen, ge Hannawalt en chans antingen genom att läsa My Dirty Dumb Eyes eller genom att till exempel läsa de serier hon lagt upp på sin blogg; det mesta i boken finns faktiskt att läsa helt gratis på nätet. Woohoo!

Kommentera

