Vad händer i långkörarna: Eliteserien 14

Postat den

Eliteserien 14 omslag

I min mini-genomgång av några serier som har några år på nacken men fortfarande ges ut är det dags för Frode Øverlis Pondus där nyligen den fjortonde boken i den lyxartade kompletta utgivningen under namnet Eliteserien kommit ut. Tidsmässigt har vi kommit fram till 2008 och i serien sker det hittills mest traumatiska som drabbat oss Pondus-läsare (förutom en del frisyrändringar, givetvis!): Camilla har en affär och gör slut med Jocke.

Så precis som förra gången jag nämnde Pondus så får Øverli en eloge igen för att han insett att en komisk dagspresserie enligt mig nästan kräver lite allvarligare inslag då och då, för att jag ska bry mig om personerna. Det leder sen i sin tur till att jag tycker humorn blir roligare när det inte bara är klichéer som råkar ut för saker utan (för mig) riktiga människor.

Men ingenting varar för evigt och jag tycker att det är här, eller snarare efter den här perioden, som Pondus så smått börjar bli lite sämre. Det är inte en enda specifik sak som gör det utan flera små: Teckningarna börjar tappa fräschören och blir lite stelare; om man tittar på Pondus så var den i början en mycket karikatyrartad serie som sedan förvandlades till en lugnare stil men ändå med mycket liv, men idag, 2013, ser framförallt personerna lite väl lugna ut, och jag tycker att de tappat mycket av sin charm. Handlingen har också börjat upprepa sig där det tydligaste tecknet är hur Jockes eskapader med kvinnorna ersatts av busschaufförernas och det känns som en sämre variation på samma tema. Inte för att dagens Pondus är en dålig serie men jag skulle väldigt gärna se att Øverli tänkte nytt och fick lite mer inspiration igen.

Dock, i Eliteserien 14 är allt väl och det redaktionella materialet är också ofta intressant; hur populär serien är i sitt hemland är rätt fascinerande. Jag läser igenom allt även om jag måste erkänna att de långa artiklarna kan vara lite knepiga att komma igenom ibland för så bra är tyvärr inte mina norskakunskaper. Serierna däremot känns väldigt rätt att läsa på originalspråket, även om översättningarna här i Sverige är väldigt bra 🙂

Eliteserien 14 - Romantik

Kanske mitt favorit-par i serien

Kommentera

