Crisis of Infinite Archies

Postat den

Life with Archi 1 cover

Först ett litet tack till Sandra som tipsade om serien; jag har ingen koll på vad som händer i Acke-serierna så utan henne hade jag aldrig läst de här tidningarna. Inte för att de är omistlig litteratur men för att det var kul att läsa en kritikerrosad och väldigt annorlunda modern Acke-serie som dessutom förtjänar åtminstone en del av rosorna. Och en liten brasklapp: Spoilers om en specifik subplott i Life with Archie blir det, bara så ni vet 🙂

Life with Archie är ett månadsmagasin som började ges ut 2010 där varje nummer innehåller två serier som båda utspelar sig i framtiden: En där Acke gift sig med Veronica och en där han gift sig med Betty. Det är dessutom lite allvarligare serier som är mer relationssåpa än komedi, med förhållanden, skilsmässor, sjukdomar, karriärångest, födelse och död. Det känns mest av allt som en professionellt utgiven fanfic där författaren (den gamle DC-räven Paul Kupperberg närmare bestämt) har fria händer i att spåna vidare på idén om hur det skulle gå om Acke till slut gifte sig med Veronica/Betty. Ärligt talat tyckte jag idén bara lät sådär; det kanske kunde vara roligt som ett tankeexperiment men jag trodde inte det skulle ta många nummer innan temat kändes uttjatat.

Life with Archie - Sopprot

Betty-världen

Men Kupperberg gör ett förvånansvärt bra jobb med tanke på att jag tyckt att hans tidigare serier för DC varit eminent förglömliga. Såpainslagen fördelas i lagom takt och upplägget med två separata serier som kan fokusera på olika bifigurer känns väldigt trevligt. De centrala karaktärerna (Acke, Betty, Veronica, Sopprot, Ragge) har viktiga plotlines i båda serierna medan till exempel rektorn i Betty-varianten är mycket viktig medan han knappt syns till i Veronica-diton. Och så kan jag inte komma ifrån att det är kul att se Sopprot som en framgångsrik entreprenör och till och med seriöst involverad i ett förhållande (mer eller mindre på samma sätt i båda varianterna men med vissa variationer).

Att serien sen överraskar mig med att så tydligt ta ställning i kontroversiella frågor kanske beror mer på min begränsade kunskap om Acke snarare än att Life with Archie sticker ut. Tidningen tar utan ursäkter ställning för homosexuella äktenskap och hårdare vapenkontroller, utan att slänga in någon med motsatt åsikt för att undvika att göra de som inte håller med upprörda. Jag råkar visserligen hålla med i båda frågorna men oavsett det tycker jag om att det inte blir något fegt ställningstagande där man garderar sig på alla håll och kanter. Pluspoäng för det!

Life With Archie - Politik

Veronica-världen

Och sen har vi det här med Crisis-anspelningen i titeln på inlägget…

Kupperberg har som sagt jobbat mycket med DC genom åren, både som författare och redaktör, och han var med på Crisis of Infinite Earth-tiden. Den erfarenheten kommer till nytta i Life with Archie för den tveklöst underligaste subplotten är den som involverar Dilton (tror det är hans svenska namn; han är den hyperintelligenta killen i gänget). Han dyker upp redan från början men bara som en skuggfigur i någon enstaka ruta som tänker/säger någonting som låter ödesdigert. De andra i serien vet inte vad han håller på med och ingen har sett honom på flera år; det sista de hörde av honom var att han forskade om parallella världar…

Så ja, Betty- och Veronica-världarna riskerar att kollidera, tillsammans med alla andra underliga parallella världar där Acke befunnit sig (det visar sig nämligen att när han till exempel som småbarn fantiserat om att vara en pirat så har han egentligen förflyttats till ett parallellt universum där han faktiskt är pirat & småbarn samtidigt), och om de gör det kommer universum gå under. Hela den här delen av handlingen som är av renaste DC/Marvel-karaktär rullar på i bakgrunden samtidigt som Acke bråkar med en maktgalen svärfar i Veronica-serien, Ragge blir ihop med Veronica i Betty-serien, och så vidare. En fullständigt schizofren serie men på ett väldigt underhållande sätt!

Life with Archi - Multiversum

Crisis!

Jag är som sagt inte något egentligt Acke-fan men jag läste en del av serierna som liten och det händer då och då att jag tittar till serien fortfarande. Life with Archie var en mycket oväntad serie på många sätt och den lilla kunskap jag har om Ackes universum räckte lyckligtvis till för att jag skulle kunna uppskatta alla små abrovinklar i hur Kupperberg jonglerar med kända och mindre kända karaktärer. Finfin sommarläsning skulle jag säga 🙂

PS. Teckningarna kanske ska nämnas: De är oftast OK. Beroende på tecknare kan det ibland bli snäppet sämre än OK men de fungerar, även om jag helst skulle sett lite bättre insatser överlag. DS.

»

  1. Där ser du! Jag sa ju att du troligen skulle gilla det! Vad gäller tecknare så är Norm Breyfogle och Fernando Ruiz bättre än bröderna Kennedy. Framför allt Fernando brukar ha innovativa sidlayouter! (Men så undervisar han ju på Kubert-skolan också.)

    Gilla

  2. Några av tecknare var inte så illa men jag måste erkänna att ingen av dem fastnade i minnet. Jag såg att Breyfogle var en av dem men noterade inte hur hans serier såg ut. Minnesbilden är att Veronica-serien i början var den som såg bäst ut men inte helt säker på att det stämmer 🙂

    Gilla

  3. Förresten borde du ta en titt på de två albumen som hittills publicerats med den uppdaterade Li’l Jinx:
    http://www.amazon.co.uk/Jinx-Jay-Torres/dp/1879794918/ref=pd_sim_b_1
    http://www.amazon.co.uk/Jinx-Little-Steps-J-Torres/dp/1936975416/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1372491588&sr=1-3

    Har fått mycket god kriitk för sin förhållandevis realistiska syn på hur livet ter sig i de lägre tonåren.

    Gilla

  4. Ping: Årskrönika 2013: Serierna | Simon säger

  5. Ping: Zombiesöndag | Simon säger

  6. Ping: Zombiesöndag | Serienytt.se

  7. Ping: Ikappläsning: Life with Archie | Simon säger

  8. Ping: Ikappläsning: Life with Archie | Serienytt.se

Kommentera

