Paul Joins the Scouts

Postat den

Paul Joins the Scouts cover

Det är med tvekan jag sätter taggen Biografiska serier på det här inlägget för jag vet faktiskt inte hur pass självbiografiska Michel Rabagliatis serier om Paul är, men förutom att det känns självbiografiskt så står det på baksidan av den nya boken Paul Joins the Scouts att Paul är en ”semi-autobigraphical” karaktär så varför inte? Men egentligen spelar det ingen roll, serien står alldeles förträffligt på egna ben oavsett eventuell sanningshalt 🙂

Om man inte läst några av Paul-böckerna kan man egentligen börja med vilken som (det finns sex böcker översatta till engelska, sju på franska); de följer ingen kronologi i utgivningen  utan handlar om olika episoder i Pauls liv: Hans första sommarjobb, en fisketur, hans svärfars död. Teckningarna ser mycket europeiska ut vilket inte är så konstigt eftersom Rabagliati är uppväxt med de franska klassikerna, fransk-kanadensare som han är, och manusen är av de lågmälda slaget med en stor portion värme i.

I PJtS är Paul en ung pojke  och året är 1970, ett år då Kanada drabbades av terroraktioner från FLQ som ville att Quebec skulle bli självständigt. Paul är givetvis inte så intresserad eftersom han är så ung men händelserna glimtar till i bakgrunden och en gång till och ed i förgrunden då en av scoutledarna misstänks för samröre med FLQ. Men i det som skildras i serien är det inga storslagna dramatiska händelser som står i centrum för det gör Paul och hans vänner i scouterna, och vuxenvärldens drama påverkar honom knappast alls. Det viktiga är när nästa nummer av Spirou kommer ut,  hur hans nyväckta intresse för att själv rita serier ska arta sig, hur hans första övernattning med scouterna ska gå, och vad de ska göra på sommarlägret. Det är en rätt idyllisk värld som skildras, med bara små problem, men det är inte det minsta tråkigt att läsa utan väldigt underhållande. För min del misstänker jag att Rabagliati kunde göra en serie om hur Paul går och handlar på stormarknaden och jag skulle tycka det var en trevlig bok att läsa 🙂

Paul Joins the Scouts - Asterix

Dock finns det ett problem med boken:

 

SPOILER—

 

 

Jag skriver här ovan att det inte är några dramatiska händelser som står i centrum och det står jag för, trots att i bokens slut alla Pauls närmaste scoutvänner omkommer i en bilkrasch. Olyckan känns besynnerligt malplacerad i boken som fram till dess känts som de andra Paul-böckerna, med huvudsyftet att  skildra en bit av Pauls liv.

Jag har ingen om det jag misstänker stämmer men jag tror att det kan vara det självbiografiska inslaget som spökar här; om det här är någonting Rabagliati var med om som liten så är det förstås svårt för att inte säga omöjligt att inte ta med episoden, men rent litterärt passar den inte in. Kanske hade den gjort det om boken i övrigt hade varit mer medveten om finalen, men det är den alltså inte utan läsningen är precis som de andra Paul-böckerna lugn, småfinurlig och lågmält vardaglig (men med ibland subversiva inslag, som scoutledaren Jean-Claude här). Så tyvärr tycker jag att det som kanske var Rabagliatis anledning att skriva boken gör att den blir sämre. Inte mycket sämre eftersom resan är viktigare än målet i Rabagliatis serier, men ändå.

 

 

—SLUT SPOILER

 

Att en ny Paul-bok kommer ut innebär alltid ett givet köp för mig, oavsett vad den handlar om. Det mindre problemet som nämns härovan är trots allt bara en liten fläck på en serie som liksom alla andra av Rabagliati är högst läsvärd.

Kommentera

