Färdig: Bakuman

Postat den

Bakuman 20 cover

I och med bok 20 av Tsugumi Ohba (manus) och Takeshi Obatas (teckningar) Bakuman är serien nu till ända: Ashirogi har nått till toppen i mangavärlden, deras senaste serie har animerats, och Miho har fått rollen som röstaktris i den vilket gör att hennes och Mashiros löfte till slut kan realiseras. Med andra ord, allt slutar precis som det från första början var uppenbart att det skulle.

Och det gör inte serien sämre på något sätt. Det som gör Bakuman till en så underhållande läsning är skildringen av hur den vanliga kommersiella mangabranschen fungerar (en smula idylliserat givetvis, och med mer komplikationer än normalt också) och att den precis som så många andra japanska serier lyckas med att bli spännande trots att det i princip saknas onda människor. Konflikterna är istället de konflikter som kan uppstå när båda parterna är välmenande men har olika mål, som exempelvis en serieskapare som vill göra den absolut bästa möjliga serien och en redaktör som vill publicera den absolut bäst säljande.

Men jag har redan skrivit om serien förut så läs det inlägget istället för att jag ska omformulera mig. Det enda jag ville påpeka idag är att serien alltså är komplett på engelska så om någon inte ville börja läsa den förrän dess så är det nu dags att hugga in. Fast ust vad gäller Bakuman var det onödigt att invänta alla böckerna för den engelska publiceringen har varit föredömligt intensiv: Böckerna har kommit ut i samma takt som den ursprungliga utgivningen i Japan, dvs en volym varannan månad. Och det har märkts i min läsning, för vanligtvis brukar jag invänta åtminstone en två-tre volymer innan jag läser eftersom jag annars ofta har glömt bort vad som pågick. Här, med så pass tät utgivning, har jag istället glatt läst varje bok så snart den dunsat ner i brevinkastet. Så jag skulle gärna se att fler japanska titlar fick samma behandling för det här är uppenbarligen precis rätt lästakt för mig 🙂

Bakuman - Drömmen

Kommentera

