Mer mystik: Children of the Sea

Postat den

Children of the Sea 5 cover

Nu har jag till slut fått ro att läsa klart Daisuke Igarashis fascinerande Children of the Sea och den var väl värd att vänta på. Redan efter att ha läst första boken var jag fängslad av framförallt den suggestiva skildringen av havet och barnen Sora, Umi och Ruka med deras antydda koppling till större mysterier, och den känslan växte sig bara starkare efterhand.

Igarashi presenterar havet som ett Mysterium, en plats för återfödelse, en främmande upplevelse som de flesta av oss inte har någon möjlighet att förstå förutom i termer av myter och närmast andliga termer. Ett återkommande inslag i serien är vittnesmål från människor runtom i världen om hur de kommit i kontakt med detta: En djävulsrocka med ett ansikte på ryggen som gör dig blind om du ser in i dess ögon; en dykare som stöter på underliga klot av vatten under vattnet; en fiskarby där man alltid umgåtts med evigt unga barn som lever i havet utanför. Berättelserna är inte menade att förklara handlingen i serien utan istället visar de upp ett hav som har oändligt många historier att berätta.

Children of the Sea - Ruka

Det här låter förstås flummigt och det beror på att Children of the Sea är en ofta mycket flummig serie, men på ett bra sätt. Igarashis bilder är fantastiska, både de svartvita och de i färg (som blir mer och mer impressionistiska allteftersom). Precis som Hisae Iwaoka kan Igarashi få fram en känsla av oändliga avstånd och utrymmen på två små svartvita sidor, en mycket imponerande förmåga. Den sista boken (av fem) består nästan helt av flera hundra närmast ordlösa sidor som skildrar den orgiastiska/metafysiska/kosmologiska finalen på ett sätt som jag älskade även om jag inte kan hundraprocentigt förklara exakt vad som händer. Vilket förstås inte heller är meningen eftersom det som sagt är ett mysteriespel, inte en thriller, som erbjuds.

Att skriva så mycket mer känns onödigt för det här är en serie som ska upplevas och inte beskrivas; det enda alternativet som jag ser det är att skriva en lång uppsats om vad Children of the Sea egentligen handlar om och sånt brukar jag sällan göra här på bloggen 🙂 Läs vad jag skrev om första boken, läs den här texten, men framförallt läs serien. Jag misstänker att det redan efter den första boken kommer vara uppenbart att antingen älskar ni serien eller så avskyr ni den; någonting mittemellan känns långsökt!

Children of the Sea - Final

»

  1. Kom på nu vad som hindrade mig när jag fick syn på serien första gången, var rädd att det skulle bli 10, 13-47 eller 100 stycken delar ^^

    Förväntningarna är skyhöga och första delarna på väg hem

    Gilla

  2. Hoppas verkligen du gillar den! 🙂

    Gilla

  3. Oj, den här verkar nice!

    Gilla

Kommentera

