Ordningen upprätthålls alltid

Postat den

Ordningen upprätthålls alltid - Omslag

Årets bokmässa har precis startat så det kommer givetvis en hel del nytt lagom till den, som exempelvis den redan recenserade Fridas resor. Här hemma (tji bokmässebesök för mig i år igen…) damp ett tjockt paket från Apart förlag ner i brevlådan i början av veckan med tre album som de ska till att släppa. Två av dem är fortsättningar av redan utgivna serier (recensioner kommer) men den tredje är Aparts första ”egna” serie, dvs inte översatta, så den var jag mest nyfiken på och läste först.

Ordningen upprätthålls alltid är skriven av konstnären Pär Thörn och består av 23 korta (2-6 sidor) svartvita serienoveller med kriminaltema. Tecknarna är en uppsjö av namn kända från serie-Sverige som exempelvis Jenny Berggrund, Malin Biller och Dennis Gustafsson. Första meningen är alltid Jag heter XXX och jag är död (namnet varierar), medan den sista meningen är Ordningen upprätthålls alltid.

Ordningen upprätthålls alltid - Intro

När jag såg mönstret tänkte jag först att det hela var ett gulligt trick men att det snabbt skulle bli tradigt med sådana uppenbara begränsningar i vad som redan var väldigt korta seriesnuttar. Men jag upptäckte snabbt att det var helt fel: Ett vanligt problem med serieantologier på ett visst tema är att det blir alltför hattigt att läsa, med en mättnadskänsla som gör att jag snabbt glömmer vad de olika serierna handlat om. I Ordningen upprätthålls alltid blir istället de återkommande inslagen en sammanbindande refräng och de bildar en suggestiv rytm som gör att jag sugs in i historierna. Även texten i övrigt är ofta skriven som någonting jag närmast skulle kalla en prosadiktartad stil, som exempelvis de fyra avslutande meningarna på sidan som syns längst ner i den här recensionen, meningar som marscherar fram i takt.

För en gångs skull är det här en serieantologi där antologin blir större än delarna; för egen del tycker jag så gott som alltid att det brukar vara tvärtom. Några av serierna har publicerats i Agent X9 (ett stilla hurra för redaktören som tog in dem) och även om de nog fungerar som en uppfriskande fläkt där tror jag att de blir ännu bättre när man kan läsa dem i samlad form som här.

Berättelserna i sig blandar friskt mellan verkliga och påhittade brottsfall, utan några ledtrådar om vad som är vad. En del tar upp spektakulära händelser som Salaligans framfart medan andra handlar om mer personliga och mindre brott, som en kvinna som tänker på ett mord hon begick som ung, en enstaka händelse som aldrig upprepades. Men det viktiga är aldrig spänningen i hur det ska gå; vi vet ju redan att huvudpersonen är död. Istället blir varje serie en tripp in i en människas berättelse om hur de dog, och hur meningslöst det hela var. För oavsett om man dör en stilla död i hemmet eller medan man försöker hämnas på alla man hatar blir resultat ett och endast ett: Ordningen. Upprätthålls. Alltid.

Förutom serierna innehåller boken också noter skrivna av Pär Thörn om de olika serierna och noterna är en lika självklar del av boken som serierna de handlar om. Ibland är de extremt detaljerade, ibland saknas de helt, och sanningen är inte någonting som de strävar efter. På samma helgjutna sätt kan man också lite på att om länkar till internet finns med i noterna så finns hemsidorna också där, även om de är uppdiktade och skapade av Thörn.

Ordningen upprätthålls alltid är lite av ett allkonstverk: Serier, fiktion, fakta, påhittad fakta, specialgjorda hemsidor, allt för att ge läsaren en upplevelse utan skarvar. Jag blev själv förvånad över hur mycket jag tyckte om boken, med tanke på min initiala skepsis mot antologiformatet och de repeterande fraserna. Men som sagt bedrog jag mig, och Ordningen upprätthålls alltid är en bok jag rekommenderar starkt, med dess närmast poesiartade gestaltning av en cynisk värld sedd med de dödas ögon.

Ordningen upprätthålls alltid - Outro2

»

  1. Ping: Årskrönika 2013: Serierna | Simon säger

  2. Ping: Äganderätten måste ständigt omförhandlas | Simon säger

  3. Ping: Äganderätten måste ständigt omförhandlas | Serienytt.se

Kommentera

