Söndagsläsning: Dark Dungeons

Postat den

Dark Dungeons cover

Kortaste serien jag recenserat så jag ska försöka skriva en riktigt kort recensionen också 🙂

Chic tracts. Mer eller mindre gratis miniserier som ska omvända läsaren till kristendomen, utgivna av Jack Chick. Alla möjliga infallsvinklar finns men de slutar alltid med att någon blir frälst (och ibland någon som blir fördömd). Gloria in excelsis Deo, i serieversion.

Dark Dungeons - Frestelse

Frestelse

Dark Dungeons fick jag av en god vän igår (jag har läst en del av Chicks serier förut men den här var ny för min del) och är ursprungligen från 1984 men de trycks upp i nya upplagor då och då. Dark Dungeons tar upp hotet från rollspel där spelen givetvis är ett lömskt sätt att förleda ungdomen in på sataniska vägar: Först lite underhållande spel, sen lite häxeri med goda föresatser (som att aldrig skada andra), och slutligen klassisk svart magi. 21 serierutor senare har huvudpersonen dragits in i detta, sett en vän begå självmord efter att ha levt sig in i spelandet för mycket, och på slutet blivit frälst. Allt presenterat med Chicks vanliga subtilitet och teckningar som mest påminner om de allra sämsta av de italienska/spanska porrserierna som Epix gav ut ett tag.

Dark Dungeons - Ånger

Ånger

Men alla som läser serier borde läsa en Chick tract eller två; de är en variant på serier som ligger rätt långt från de vi vanligen ser i bokhandeln, lindrigt sagt, och intressanta som kulturyttring. I 40 år har Chick hållit på, med över en miljard tryckta häften fyllda med domedagspredikningar och ibland hatpropaganda (katolska kyrkan är ett favoritämne). Om man som jag gillar fysiska häften kostar exempelvis Dark Dungeons 16 cent, eller så kan man läsa dem på nätet där alla finns upplagda på Chicks hemsida. Som Dark Dungeons eller bästsäljaren (eller vad man nu ska kalla en bok/serie som ges ut gratis) Så här var ditt liv!; som den fanatiker han är låter Chick givetvis inte språkbarriärer hindra hans budskap så de populärare häftena finns på många språk (ungefär 120 stycken för Så här var ditt liv!).

Frälsning

Frälsning

»

  1. Jag älskar Gud och lammet men är ambivalent inför Chick. Har mycket svårt för hur han sårar och ljuger om lebbar, muslimer och evolution. Jag tycker att han förminskar Gud med sin naiva och territoriella människosyn. Gud är inget hockeylag man ska heja på för att vara på ”rätt” sida! Därför är mina favoriter bland tractsen de där han inte tar upp dom här ämnena. Holy Joe måste jag sätta som min favorit.

    Gilla

  2. Ping: Två filmer | Simon säger

  3. Ping: Årskrönika 2016: Blogg-statistik | Simon säger

Kommentera

