Temporär återuppståndelse: The Sandman – Overture

Postat den

The Sandman Overture 1 - Cover

Det här blir kort; det går inte att göra en rättvis bedömning av en sex-delars miniserie efter ett ynka nummer*. Så se det här mer som en notis med några lösa reflektioner, och sen blir det antagligen en riktig recension om ett år när serien avslutats 🙂

Så, Sandman. En modern klassiker, utan tvekan. Jag tycker att den är rejält ojämn och föredrar definitivt den första halvan; den andra halvan är på många sätt skickligare skriven och tecknad, men den är också torrare, mer klinisk, när Gaiman (Neil Gaiman = författaren, för de som inte kände till det) verkar känna pressen av att skriva någonting stort. Med andra ord, jag tror att all ros som Gaiman fick (mycket välförtjänt!) för serien de första åren gjorde de senare åren sämre. Det samma tycker jag gäller för hans romaner som skulle må bra av att förenklas och inte nödvändigtvis på varje sida skrika ut att boken minsann skrivits av någon som har läst närmast oändligt många esoteriska böcker i sin tur. Det är lite sorgligt att jag tycker att Gaimans absolut bästa alster kom så tidigt i hans karriär, men han är inte precis ensam om det (inom serievärlden finns ju Alan Moore, Frank Miller, med flera).

Hursomhelst, nu har Gaiman alltså bestämt sig för att skriva en föreföljare till sin Sandman-svit: Sex nummer som utspelas strax innan Sandman nummer 1, och som enligt förhandsreklamen ska ge oss en förklaring till varför han så lätt lät sig fångas i det numret. Givetvis utlovas också aldrig förr avslöjade hemligheter om The Endless (har ingen aning om vad de kallades i den svenska översättningen är jag rädd).

Efter att ha läst de drygt tjugo sidorna i det första numret så kan jag väl inte säga att jag är så mycket klokare och hemligheterna är fortfarande väl fördolda. Det jag däremot vet är att JH Williams III teckningar är alldeles utmärkta. Jag jämför gärna med hans insats i Promethea: Här är hans stil lösare och mer känslig, även om jag gärna skulle se fler ”mindre” scener av honom istället för att han alltid måste excellera med dubbeluppslag, fyrasidors-uppslag och annat. Han är i grunden en extremt skicklig tecknare men hans tekniska briljans blir ofta distraherande och rycker mig ur historien som berättas. Det är inte nödvändigtvis hans fel, men det är så många författare tydligen vill ha det när Williams illustrerar.

Just det ja, historien. Som sagt har den bara precis startat så vi får se var den tar vägen, men mitt första intryck är tyvärr sisådär. Trots att det här är karaktärer jag läst tusentals sidor om känns de ändå märkligt oengagerade och platta. Men, och det är ett stort men, det kan vara så enkelt som att jag läser in min misstanke om att Gaiman inte längre vet hur man ska skriva så att jag engagerar mig när jag läser de här fåtaliga sidorna (som förresten kostar $5; dyrt värre, men DC vet förstås att tidningen kommer att sälja bra oavsett pris). Så för att vara rättvis är mitt slutomdöme: Fantastiska teckningar och en serie som åtminstone en gång också var fantastiskt bra kommer nu i ett år framåt komma med nya nummer, och det kommer bli intressant att följa hur det går 🙂

The Sandman Overture 1 - What

Kommentera

