JLA: Tower of Babel

Postat den

Tower of Babel - Cover JLA 43

Dagens inlägg är egentligen helt meningslöst, precis som serien ifråga, JLA: Tower of Babel, skriven av Mark Waid och (huvudsakligen) tecknad av Howard Porter. Men eftersom jag råkade läsa den tänkte jag ändå gnälla några få hundra ord innan jag ska tillbaka till roligare saker (slutbossen i Zelda: A Link Between Worlds besegrades igår natt så nu är det tillbaka till läsning igen som gäller, närmare bestämt en omläsning av den magnifika Yokohama Kaidashi Kikou som uppvärmning inför läsningen av Ashinanos senaste serie Kabu no Isaki, och en del ströläsning). Så:

JLA: Tower of Babel, orsak till läsning: Den här gamla artikeln jag råkade få syn på som listar de enligt IGN 25 bästa Batman-serierna*. Eftersom jag alltid tyckt att Batman är en rätt trist figur hade jag inga planer att göra något liknande det jag gjorde med Stålmannen** och de 75 ”bästa” serierna med honom  men av någon anledning fastnade jag vid beskrivning av JLA: Tower of Babel på plats 21 och den bestod bara av fyra serietidningsnummer så…

Jag borde förstås ha tänkt på att det var Mark Waid som stod för manus och genast övergett eventuella planer på att läsa serien, men å andra sidan är det ju just handfasta gammeldags superhjälteserier som Waid är känd för att skriva så…

Tower of Babel - Flash-fälla

Plotten i serien är riktigt sugig i sin menlöshet: Ra’s al Ghul vill utplåna människorna för att rädda Jorden från undergång pga överexploatering. Givetvis måste han se till att Justice League of America*** först oskadliggörs via en löjligt överarbetad plan som har så många hål i sig att…att…jag vet faktiskt inte vad jag ska jämföra det med. Jag skulle kunna skriva hur länge som helst om varför ingenting i manuset håller ihop för minsta lilla kritisk analys, eller för den delen om de  tråkiga teckningarna, men som sagt ska det inte bli ett alltför långt gnäll; ni får helt enkelt ta mig på mitt ord om jag säger att jag sällan läst ett lika skrattretande försök till att skriva en allvarlig historia med ett gäng gravallvarliga människor i färgglada trikåer. Så:

Tro inte på alla listor ni ser på nätet; sådana artiklar är poppis eftersom de är lockande och lättsamma att läsa (jag t ex läste ju IGNs lista), men de är framförallt billiga och mycket lätta att skriva -> Ka-ching! för webbsajten. Om jag bara hade läst lite längre på listan i det här fallet så hade jag nog förstått hur undermålig den var så snart jag sett urtråkiga A Death in the Family eller den komplett ointressanta Batman: The Cult fanns med. Så det så!

Till sist, kom ihåg: Om ni är överraskade, glöm inte att gapa stort:

Tower of Babel - Gapa stort

*: Jo, jag får nog ta och överge mitt användande av gamla svenska namnet Läderlappen för förståelsens skull. Men det är ett tusan så mycket roligare namn än Batman!

**: Stålis får behålla sitt namn, det är fortfarande begripligt tror jag 🙂

***: Lagens Väktare? Se *.

»

  1. Jag tycker att Waid har kommit in från kylan i och med nya Våghalsen och i viss mån Hulken (som är ojämn men började mycket bra).

    Dessutom tappar dom flesta hakan när dom blir förvånade, så även du min vän. ♥

    Gilla

  2. Om jag skulle ha gjort en lista över bästa läderlappenserierna som tryckts efter 1980 så skulle The Cult vara med på den listan. Men… har ju inte klarat av att läsa läderlappen, varken gammal eller ny, på ett och ett halvt år nu som du vet (sen skotten i Aurora).

    Gilla

  3. Jag vet många gillar Waids Våghalsen så kanske jag ska ge den en chans. Inte just nu dock, har precis plågat mig igenom en stor trave Astro City så är en smula utbränd vad gäller superhjältar…

    Gilla

  4. isf skulle jag säga att Hulken nog inte värd. + den är lite för marvel-nörds-intern liksom Thor.

    Gilla

  5. Av alla dina fans Simon så är jag kanske den mest superhjälte-diggande?! tycker ju om superhjälteserier!!!

    Gilla

Kommentera

