Årskrönika 2013: Blogg-statistik

Postat den

Jahapp, några dagar försenat men här är iallafall min årliga genomgång av statistiken för den här bloggen. På många sätt ser det ut nästan precis som det gjorde förra året och året dessförinnan; det verkar som om den genomsnittliga personen som letar upp den här bloggen är sig ganska lik. Men inte helt!

  • Antal inlägg: 124. Så ungefär som åren innan med 2-3 inlägg/vecka, men med rätt varierande perioder mellan dem; det känns om om jag i år skrivit inlägg mer i omgångar med rätt högt tempo à la ett inlägg/dag i några dagar, och sedan lite längre pauser. Som nu, under helgerna, med nästan en vecka sedan den senaste recensionen… Det kommer nog fortsätta så för jag vill bara skriva när andan faller på istället för att känna det som ett krav att nu, NU borde jag skriva någonting eftersom det var länge sedan! Det ska vara roligt med en blogg, och det är det 🙂
  • Mest lästa inlägg: Jodå, det blev samma inlägg för tredje året i rad som lockade mest läsare, nämligen det om Lina Neidestams Maran. Men marginalen var klart mindre i år, knappt dubbelt så många läsningar som tvåan, så nästa år det kanske blir en annan etta 😉 Tvåan var ny för i år, nämligen recensionen av Asterix hos pikterna. Jag har lagt märke till att läsare för båda dessa två ofta kommer till bloggen via försäljningskanaler som Adlibris så det verkar som om de är populära hos köpare som helt enkelt letar efter ny bra läsning. Detsamma gäller dock inte för trean för det är en recension av en serie som inte funnits att köpa på svenska på många år: Genomgången av alla album i serien Linda och Valentin. Den liksom fyran och femman var med i toppen av förra året också, nämligen Utopi och Battle Pope (mer om denna senare).
  • Antal kommentarer: 185. Klart lägre än förra året, mer som 2011 :-/ Med pålitliga Sandra som flitigast kommenterare, såklart! Men jag är inte förvånad över nedgången för jag har märkt att en hel del läsare gått över till att följa bloggen på andra sätt (Facebook, Serienytt.se, RSS) så det är inte så konstigt att det blir färre kommentarer här, direkt på bloggen. Men jag gillar dem verkligen så skriv gärna flera!
  • Mesta söktermer: Rena rama serietitlar är populärast som söktermer som hittar hit nämligen: Maran. Linda och Valentin. Utopi. Attack on Titan. Battle Pope. Med andra ord, de mest populära inläggen plus det om de människoslukande missbildade jättarna. Lite lustigt med titanerna; inlägget ifråga kommer inte ens med på Topp 10 av lästa men när det gäller söktermer så är den i princip lika med delade ettorna Maran & LoV. Så tydligen är det en serie som många hört talas om, googlar på, och sen kommer hit, medan de andra hittar hit i högra grad utan att ha direkt-googlat på serienamnen. Lovande för serien som tydligen lockar läsare/tittare (det är också en anime; här recenserad av Mangaläsaren) att leta information om den.
  • Oväntade söktermer: sexnoveller, som alltid lockar hit läsare. Jag har använt ordet exakt en gång i en recension men det räcker tydligen, plus att jag nu förstås nämnt det flera gånger i årsgenomgångar av statistiken så jag lär få fortsätta dras med de som hamnar här därför. hans nestius i last och lust (diverse varianter på detta), så en rätt ålderstigen bok om skillnaden mellan porr och erotik har sina intressenter. Jag undrar om de som söker efter den blir nöjda med min minimala textreferens till den? knallhatt nobel, en så gott som garanterad misslyckad googling som leder till denna sida istället för att handla om gamle Alfred. kommer det en till lou bok efter kristallåldern, en fråga till Google som jag också gärna skulle vilja ha svar på med tanke på den mystifierande senaste boken. Som för övrigt också varit populär hos läsarna; jag tror att Lou-recensionerna stadigt har blivit mer och mer populära här på bloggen under åren. stort ollon, en sökterm som jag helst inte vill spekulera i vad googlaren egentligen var ute efter, eller för den delen varför Google hänvisade hit. Men jag är rätt säker på att hen blev besviken!
  • Mesta refererare: Trenden fortsätter med Facebooks stigande andel, men Serieforum är fortfarande etta. Nästa år misstänker jag dock att det kommer bli ombytta roller här; sociala nätverk lär fortsätta dra till sig flera läsare medan mer gammeldags sajter som regelrätta forum har svårt att hålla ställningarna (lite fascinerande är det allt att jag nu med gott samvete kan kalla internetforum för gammeldags; världen förändras indeed).
  • Och slutligen, antal läsningar: 27,287, en tillbakagång till ungefär 2011 års siffror. Jag både tror och hoppas att det beror på den redan nämnda ökningen av andra sätt att läsa innehållet på bloggen 🙂

Nog med siffror nu; jag ska skriva årets första ”normala” inlägg snart, men innan dess lär det bli en kort genomgång av de serier jag fastnade mest för under 2013.

Och istället ett stort Tack till alla läsare, med förhoppningar om ett bra 2014!

»

  1. Nu när jag har kommit igång med RSS igen så ska jag nog kommentera mer Simon! Jag har helt enkelt tagit bort typ 90% av alla feeds jag hade. Nu har jag bara fem kvar, det ska jag väl orka med. Hoppas hoppas…

    Gilla

  2. Men till er som blir bortskrämda av att höra att jag ska kommentera så kan ni väl ta bort mig med greasemonkey script om det är så 😦
    Tycker om att kommentera här och vill fortsätta med det.

    Gilla

  3. Kan inte förstå varför någon skulle vilja ta bort dina kommentarer. Så inga greasemonkey-script tycket jag! 🙂

    Gilla

  4. Få ta och recensera några av de här serierna då, och se om jag kan få lite mer besökare till bloggen. 😉

    Gilla

  5. Hehe, smart idé 😉

    Gilla

  6. Ska i alla fall ta och beställa och testa Attack on Titan. Den verkar nice!

    Gilla

Kommentera

