Atar Gull – or, The Fate of a Model Slave

Postat den

Atar Gull - Cover

Nu har jag läst tre serier där Fabien Nury står för manus: I Am Legion, en förvirrande och rätt dålig historia men med trevliga teckningar av John Cassaday; Det var en gång i Frankrike, en mycket lovande start på en svit album från andra världskriget, och så dagens serie, Atar Gull – or, The Fate of a Model Slave. Och jag har börjat skönja vissa särdrag hos honom, som att han definitivt verkar gilla komplicerade historier där det gäller att koncentrera sig för att hänga med. I IAL på ett dåligt sätt, i DvegiF på ett bra sätt, och i Atar Gull på ett alldeles förträffligt sätt 🙂

Atar Gull är en serieversion av en roman från 1831 skriven av Eugène Sue och jag måste säga att jag är nyfiken på den romanen. Med tanke på året den skrevs och att den handlar om en slav och hans kamp för hämnd/revansch undrar jag hur tonfallet i den är. Serien känns i alla fall mycket modern. Inte för att den understryker hur hemsk slavhandeln var och att det var moraliskt fel, utan för att den vågar presentera en huvudperson som inte är det minsta idealiserad  utan tvärtom en person som låter hatet styra sitt liv (tänk greven av Monte Cristo och hans hämndplaner). Att jag som läsare ska förstå hur oförlåtligt slaveriet är tas för givet och det känns uppriktigt sagt väldigt skönt att Nury/Brüno litar på mig.

Manuset lyckas också göra alla huvudpersonerna till tredimensionella karaktärer. En slavägare må vara en ”god” person men eftersom slaveriet är så dehumaniserande spelar det egentligen ingen roll; även de som kanske inte är onda från början kan inte undvika att agera hänsynslöst eftersom slaveriet gör det till någonting nästan oundvikligt. Och eftersom systemet bryter ner alla är inte heller slavarna goda; varför skulle de vara det när deras liv styrs av en så oförståeligt grym verklighet?

Atar Gull - Dialog

Brüno ja. Manuset är bra men egentligen inte särskilt spektakulärt; det gör det det ska på ett högst godkänt sätt och berättar vare sig för mycket eller för lite, och framförallt skriver det mig aldrig på näsan vad jag borde tycka/känna eller är övertydligt vad gäller att förklara vad som händer. Och som sagt, det undviker alla fällor som finns när ett så här känsligt ämne ska beröras. Men det är ändå Brüno, med stor hjälp av Laurence Croix utsökta färger, som är den riktiga stjärnan här. Människorna varierar från mer karikatyrartade till suggestivt djävulska, som den mycket obehagliga piratkaptenen Brulart, men alla är tecknade med mycket enkla, kraftiga linjer som framhävs av (och framhäver) de klara, platta och mättade färgerna. Det ser alldeles strålande ut, faktiskt, på ett väldigt enkelt sätt.

Atar Gull – or, The Fate of a Model Slave känns som ett riktigt bra sätt att inleda serieåret 2014. Och ett passande, i vår moderna tid, med tanke på att den på engelska bara finns tillgänglig i digital form via en scanlation. Men som alltid när det är en scanlation av såhär hög kvalitet önskar jag ändå att något förlag skulle ta och översätta den för jag vill gärna läsa den på papper med 🙂

De två första sidorna ur serien:

Atar Gull - Intro 1

Atar Gull - Intro 2

»

  1. Kul att det har gjorts en engelsk scanlation! Med tanke på det första citattecknet i titeln på omslaget verkar den basera sig på den tyska utgåvan, från avant-verlag. Den var helt klart min personliga favorit i utgivningen 2012. 🙂

    Gilla

  2. Låter mycket troligt med tysk förlaga, jag har märkt att de som gör flest scanlations av europeiskt material till engelska ofta ber om hjälp att hitta tyska utgåvor. De är rätt få, fansen som gör det (typ 3-4 stycken ), så det kan vara ren slump att de är tysk- & engelskspråkiga antar jag 🙂

    När jag läste boken så gillade jag den men blev inte stormförtjust, men ju mer jag tänkt på den desto bättre har den blivit. Jag missade den helt 2012. Så, tillbaka till franskastudierna för min del!

    Gilla

  3. Ping: Årskrönika 2014: Serierna | Simon säger

  4. Ping: Europe Comics & Delcourt | Simon säger

Kommentera

