Två niter

Postat den

Jo, ja, det blir inte så bra serier idag. Tyvärr. Men å andra sidan lovar jag att skriva väldigt lite om dem!

Takasug-san's Obento - Cover

Först ut, det japanska bidraget: Takasugi-san’s Obento av Nozomi Yanahara. Det här lät som en småtrevlig bok om Harumi, en 31-årig man som en dag hastigt och lustigt blir förmyndare för sin 12-åriga kusin, Kururi. Kururi är tystlåten och inte så social (inte så konstigt med tanke på att hennes mamma just dött, och hennes pappa aldrig funnits med i bilden), medan Harumi känner sig omogen och inte alls reda att ta ansvar för någon annan, arbetslös som han är. Men de upptäcker snabbt ett gemensamt intresse för matlagning, och tack vare det börjar de så smått kommunicera.

Så, en trevlig mix av de bra delarna av Bunny Drop och alla småcharmiga japanska serier om mat kanske?

Ack nej. Istället är det en slarvigt hopkommen historia där till exempel hela berättelsen om varför Kururi hamnar hos Harumi med expressfart klaras av, utan minsta uppbyggnad. Samma sak är det sen serien igenom: Den stressar fram för att så snabbt som möjligt komma till sin payoff. Och sorgligt nog är payofferna inte ens bra. De dåliga delarna från de avslutande Bunny Drop-böckerna finns här med ända från start i scener som de där Harumi ser Kururis trosor hänga på tork efter tvätten och blir klart intresserad, tillsammans med upprepade antydningar att det finns någonting sexuellt lockande/frustrerande/pinsamt med en 12-årig flick som bor hos en ensamstående 31-årig man.

Takasug-san's Obento - Nej

Egentligen spelar det ingen roll med tanke på det som redan nämnts, men matinslagen är inte så kul de heller utan känns bara som en dålig efterapning från andra liknande men mycket bättre serier. Kort sagt, Takasugi-san’s Obento känns som en mycket meningslös skrivbordsprodukt där man tagit ett antal tidigare lyckade idéer och hoppats på att om man blandar dem borde det bli ännu bättre. Men tji fick man!

Nästa!

Kiss Me, Satan! - Cover

Det amerikanska bidraget har den lågmälda titeln Kiss Me, Satan! och är en 5 delar lång miniserie där Victor Gischler står för manus och Juan Ferreyra för manus. Skälet till att jag läste den? Den handlar om varulvar, monstret jag har en så olycklig förkärlek för; olycklig med tanke på hur usla de flesta varulvsserier/böcker/filmer brukar vara 😉

Och Kiss Me, Satan! lyckas inte precis bryta den trenden. Barnabus Black är en demon som ångrat sig och vill tillbaka till himlen, men oturligt nog för honom går inte hen där ovan med på det om inte Black först utför några arbeten åt hennem. I New Orleans har precis varulvsklanledaren Cassian Steele (alltså, de här namnen är så löjligt klichéartade att det nästan, men bara nästan, är roligt) fått reda på att barnet hans varulvsfru väntar inte kommer ha varulvsanlagen vilket innebär att Steele måste avgå som ledare för klanen. Varför de inte kan hoppas på att nästa barn blir en normal varulv är oklart; hur som helst leder det till att Steele planerar att se till att barnets defekt aldrig kommer att bli känt, oavsett vem som måste tystas. Men barnet ifråga är profeterat  att spela en stor roll i framtiden så Black blir utsänd för att se till att ingenting händer med det…

Jahapp, på den vägen är det. Ninja-zombies, vampyrer, varulvar, skjutvapen en masse (suck!) och kvinnor som alla envisas med att i tid och otid inta poser som vore de Playboy-modeller snarare än personer som är i dödlig fara fyller sedan ut sidorna i den här soppan. Det är ärligt talat inte uselt men det är en oerhört fantasilös berättelse som Gischler skrivit; jag tror inte det finns ett enda originellt inslag i hela serien. Ferreyra klarar sig en smula bättre för hans teckningar har trots det överdrivna poserandet en viss personlighet, men det är inte på länga vägar nog för att jag ska kunna rekommendera serien. Så, varulvsförbannelsen slår till igen!

Kiss Me, Satan! - Poser

Det var det; två stycken inte läsvärda serier som jag nu lagt ner tid på både att läsa och att skriva om. Tsk, tsk, jag måste nog skärpa mig!

»

  1. för en gångs skull håller jag med dig! gischler brukar inte vara bra.

    Gilla

  2. Jag gillar när du sågar serier!

    Synd att just Takasugi-san’s Obento var så dålig dock. Jag gillar upplägget med att en omogen vuxen måste ta hand om ett barn.

    Gilla

  3. jag tycker om maträtten obento jag undrar varför den här serien öht har publicerats på engelska den verkar ju knäpp och inte OK

    Gilla

  4. @Sandra: Har inte läst något av Gischler förut tror jag, vad ar du läst av honom?

    Obentoserien är egentligen inte jätteusel. Jag gillar också upplägget med den omogne vuxne som ansvarig för ett barn, men det skulle bli mycket bättre om A) barnet skildras som ett barn istället för alla skämten om ev kärleksintresse (plus att jag är orolig för en identisk upplösning till Bunny Drop här, där den unga flickan blir kär i adoptivpappan, och att det besvaras), och B) om serien lyckats undvika alla andra klichéskämt och helt enkelt tog det lugnare (det som Bunny Drop gjorde så fantastiskt bra i de första volymerna). Håhåjaja.

    Gilla

  5. dom andra gischler:
    först en avsnitt av deadpool som var jättehemskt och som jag tolkade som sexistisk (tiofalt mer än dom andra deadpool).
    då var jag så sur på honom.
    sen hade han en habil run på x-men men på grund av min surhet så lyste bristerna så stort medan dom bra sakerna blev så små.
    en intressant sak in continuity hände på den run men vem vet vem på deras redaktion som uppfann den.

    sen läste jag av honom en miniserie med spike i whedonversumet. den var faktiskt inte så dum! trots det består min surhet.
    den riffade jättemycket på, och var egentligen en, fem nummers utökning av en fantastisk ett-nummers-oneshot av jane espenson.

    Gilla

Kommentera

