Maximum Minimum Wage

Postat den

Maximum Minimum Wage Cover

Om 388 sidor undergroundinfluerade sidor med starka självbiografiska inslag om ett ungt par med konstnärliga aspirationer i Brooklyn runt år 1990 låter som er kopp te så kan jag helhjärtat rekommendera dagens bok: Maximum Minimum Wage av Bob Fingerman. Titeln anspelar på seriens namn när den gavs ut i tidningsform, Minimum Wage, och att den här boken är menad att vara den slutliga samlingen av samma serie: Alla nummer av tidningen, den 72-sidiga bok som gavs ut som en fristående bok innan tidningen startades (och som delvis överlappar med handlingen), manus till nummer 11 av tidningen som aldrig gavs ut, med mera, med mera. Så för de som måste ha allt av Fingermans serie är det bara att köpa den här samlingen och ställa den bredvid de tidigare (som konsumentinformation kan jag nämna att en av de tidigare samlingarna av någon anledning heter Beg the Question, så om ni läst den har ni läst det intressantaste av den här boken med).

För de som inte vet mer om serien så handlar den om en lätt förklädd Bob Fingerman själv: Rob är 22 år ung, sambo med den något äldre Sylvia, och hans serieskapande har gått i stå då de enda uppdragen han får är antingen serier i porrtidningar (Screw, här kallad Pork) eller i MAD-kopior (Cracked, här kallad Daft). Sylvia jobbar i en frisersalong men vill egentligen jobba som konstnär, en smula oklart exakt vad. Rob hänger med sina kompisar och pratar, Rob hänger med Sylvia och har sex och pratar, Rob hänger med tidningskollegorna (mestadels Pork) och pratar. Pratar = slänger käft/har små-ångest/breaking balls.

Maximum Minimum Wage Rob & Jack

Det är med andra ord en mycket mycket typisk skildring av några ungdomar som fortfarande lever som vore de studenter men som är på väg att bli vuxna på riktigt, och som lever i en miljö fylld med halv/helfattiga bisarra människor från undergroundkonstscenerna. Det är trevligt att läsa; Fingerman har en bra känsla för dialog och hur tankar och idéer kan ältas i timmar utan att det någonsin blir tråkigt.

På ytan kan det verka som om Rob & Sylvia är likvärdiga huvudpersoner men det stämmer inte för i realiteten är det här en one man show för Rob/Bob. Det är hans tankar över framtiden vi får följa, hans funderingar på hur det ska gå den dag han och Sylvia måste prata om att skaffa barn (han vill absolut inte, Sylvia vill antagligen, men de har aldrig pratat om det, inte ens när Sylvia av misstag blir gravid och gör abort). Med tanke på hur mycket det pratas i rutorna är det egentligen ganska underligt hur lite de två pratar om hur de vill ha sitt gemensamma liv i framtiden!

Teckningarna är lite småruffiga där alla ser, i brist på bättre ord, väldigt kompakta ut, som vore de alla små energiska gotlandsruss snarare än högresta araber. Det, tillsammans med de ganska hårda anletsdragen gör att det är oerhört lätt att känna igen Fingermans stil här; det går inte precis att kalla stilen för opersonlig 😉 Jag är inte helt säker på vad jag själv tycker om den om jag ska var ärlig. Jag gillar det fysiska och det påtagliga, men det är någonting med själva designen av människorna som skaver.

Maximum Minimum Wage Rob & Sylvia

Kanske är det just skillnaden mellan kroppsformen som leder mina tankar till någonting mjukt och ansiktena som ser så bestämda och närmast hårdsminkade ut, kanske är det bara att jag inte är helt förtjust i slutresultatet. Det är bra tecknat och som sagt uppskattar jag det på en del sätt, men jag kan inte låta bli att jämföra med exempelvis Bagge som har en mycket klarare och läsbar stil, eller Doucet som är ännu ruffigare men med mer charm och glädje. Jag tror att jag innerst inne tycker att Fingermans teckningar är en smula trista. Vilket egentligen inte borde göra någonting med tanke på att seriens innehåll också ibland är lite vardagstrist, även om den ofta är rolig. Men så känns det i alla fall för mig när jag läser den 🙂

Så när jag ska sammanfatta Maximum Minimum Wage är jag kluven. Jag har läst serien förut och läste gärna om den nu igen, men den saknar Det; när jag tänker på den är det i termer av ”underhållande” och ”smårolig” men jag känner inte den värme och den personliga relationen som jag har till serier som har det där extra, det där som gör att jag blir glad bara jag tänker på dem. Med andra ord, utan tvekan bra gjord och värd att läsa någon gång, men toppbetyg blir det inte!

»

  1. Gick till bokhyllan och plockade fram mitt ex av ”Beg the question”. Kan inte direkt säga att jag brinner av iver att läsa om den, så jag kommer lätt att hoppa över ”Maximum minimum wage”. Tyckte dock att det var ganska intressant när det begav sig, men precis som du så skriver så är detta nog inte något som skulle fungera särskilt bra idag. Då känns samiingsboxen med ”Eightball 1-18” betydligt intressantare (utkommer senare i år).

    Gilla

  2. Textning: underkänd!

    Gilla

  3. @Ingemar: Jo, den har åldrats en del, miljön som skildras har skildrats så många gånger nu att den känns lite uttjatad. På sitt sätt är kanske det mest fascinerande med nyutgåvan förlaget som står bakom: Om någon hade sagt när tidningarna ursprungligen publicerades att den skulle samlas ihop i en bok av Image hade ingen trott på det 🙂

    Gilla

  4. Ping: Sailor Twain or The Mermaid in the Hudson | Simon säger

  5. Ping: Sailor Twain or The Mermaid in the Hudson | Serienytt.se

  6. Simon: Helt korrekt, och intressant att tiderna har förändrats där också.

    Sandra: Textningen är tyvärr precis lika fruktansvärd i utgåvan jag har. Det bidrar tyvärr till känslan att jag absolut inte borde läsa om serien.

    Gilla

  7. Jag är inte riktigt säker på vad den tidiga bilden av Image var. Det var inte bara Spawn med vänner utan också serier som 1963 till exempel.

    Gilla

  8. De hade också någon enstaka icke-superhjälteserie tidigt, som Vignettes av Valentino tror jag. Men sen var det länge bara superhjältar, med en del mer udda som 1963 och The Maxx. Så jämfört med idag då de publicerar ren underground och allt som tänkas kan är det stor skillnad. Och trevlig sådan 🙂

    Gilla

Kommentera

