Sailor Twain or The Mermaid in the Hudson

Postat den

Sailor Twain - Cover

Om gårdagens bok Maximum Minimum Wage inte riktigt var en serie i min stil är dagens serie Sailor Twain or The Mermaid in the Hudson av Mark Siegel det i mycket högre grad: En lång berättelse med fantastiska inslag och med klara 1800-talsvibbar, både på grund av att den utspelar sig i slutet av 1800-talet men än mer för att den berättas på ett sätt som känns igen från de stora 1800-talsberättarna. Och det gör att jag känner mig vänligt inställd mot den, som den älskare av romaner från det seklet jag är 🙂

Kapten Twain (en tydlig vink till Clemens) är kapten på en hjulångare som färdas på Hudson. Han är lyckligt gift men en dag får han syn på en skadad kvinna i vattnet; en kvinna som visar sig vara en sjöjungfru. Han gömmer henne i sin hytt så att hon ska kunna återhämta sig och när de pratar nätterna igenom börjar hans trohet mot sin fru Pearl att vackla. Men sjunger för honom gör hon inte för ingen av dem vill att han ska bli förtrollad och aldrig kunna slita sig från henne; han för att han har Pearl, hon av en helt annan anledning…

Sailor Twain - Overture

När jag recenserade 2013 års serier skrev jag att jag saknade de där stora serieromanerna på engelska som det brukar komma ut åtminstone några stycken av varje år. Sailor Twain kom ut i höstas (jag missade den då), den tillhör onekligen gruppen som gör anspråk på att vara en Stor berättelse  både i omfång (400 sidor) och ambition. Så jag skulle verkligen vilja säga att det faktiskt kom ut den typen av engelska serier 2013 också, och att det bara var jag som hade missat den/dem.

Men.

Sailor Twain har en mängd saker som talar för den. Siegels kolskissade teckningar är alltid bra och ibland mer än så, suggestiva, charmiga och med utmärkta stiliserade personer som passar förnämligt till historien. Historien har likaså stora förtjänster med en bra grundidé som baseras på klassisk mytologi och sagor men med nya abrovinker, och intressanta personlighetsdrag hos den kluvne Twain, den tvångsmässiga rouén Lafayette, och sjöjungfrun själv som inte är helt lätt att förstå sig på. Så detaljerna är det inget fel på, tvärtom är boken väldigt lyckad på många plan.

Det som inte riktigt fungerar däremot är helheten. Jag förstår vart Siegel syftar och vad han vill åstadkomma men han når aldrig riktigt ändå fram: Twains kluvenhet berör aldrig riktigt för som person får han aldrig något riktigt djup och han visar aldrig att hans känslor är så djupa och tumultartade som skeendet låter påvisa. Lafayette har på samma sätt svårt att bryta sig ur sin tvådimensionalitet som en simpel rucklare; trots att det visar sig att hans förförelser är nödtvungna känns det aldrig som om tvånget är på riktigt eller att det egentligen spelar någon roll för honom.

Och sjöjungfrun själv? Hon är avsedd att vara ett mysterium, en varelse att förföras och förskräckas av, men hon känns aldrig vare sig lockande eller särskilt skrämmande utan mer som en främmande varelse med ett charmigt utseende och lite dålig känslokontroll. Dvs vardaglig istället för Annorlunda.

Sailor Twain - Möte

Jag tror att en del av problemet (men inte allt) faktiskt ligger i teckningarna. Det är inte det att Siegels stil i grunden är gullig/charmig men att han aldrig låter teckningarna bränna till på riktigt. De skulle behöva mer lössläppt ilska/energi där känslorna löper amok; istället känns de alltid hundraprocentigt kontrollerade, och därmed får jag också känslan att de som skildras också har sina känslor mer eller mindre under kontroll, vilket rimmar rätt illa med handlingen.

Ett annat problem är att jag misstänker att Siegel inte var riktigt klar med för vem han skrev serien. Ibland känns den tveklöst vuxen med stora ambitioner på att skildra komplicerade känslor och stora filosofiska frågor utan klara svar, ibland som en typisk YA-bok (vad heter YA på svenska? Ungdomsbok?) med betydligt lägre ambitionsnivå där den spännande handlingen är det viktigaste, och det gör att historien aldrig riktigt stabiliserar sig. Det gör också att det oklara slutet irriterar; YA-inslagen gör att jag förväntade mig en tydligare handling istället för den ärligt talat mer förvirrade än mystiska avslutningen.

Och sen gör Siegel det vanliga misstaget att han vill ha med för mycket; boken skulle ha behövt vara minst dubbelt så tjock om alla halvfärdiga inslag och personer skulle getts den plats som de behövt.

Men jag har nog låtit lite för negativ här. Jag gillar boken, absolut, och är glad att jag inte missade den och att jag nu har läst den. Däremot är det frustrerande för den ger sken av att den skulle kunna varit så mycket mer, att den skulle kunnat bli den stora serieromanen 2013 (och kanske för en längre period än så), men istället blev det ”bara” en klart underhållande serie :-/

»

  1. Det finns iaf en kategori som heter ungdomsbok på dom flesta bibliotek.

    Simon jag brukar hylla ditt sätt att skriva men nu ska jag ge dig en sträng kritik på en kanske liten detalj.
    När vi ser namnet på boken tänker vi »Aha, som Mark Twain«. Givet det så blir din kommentar »en tydlig vink till Clemens« svårbegriplig. Vi som läsare har redan begripit att det finns en relation mellan bokens Twain och författarens Twain. Frågan blir då vad den relationen är. Bara namnet? Något mer?

    Gilla

  2. Sant, borde nog skrivit mer om Clemens/Twain eller inget alls 🙂

    Jo, det finns flera paralleller förutom namnet: Yrket (hjulångare), författarambitioner (kapten Twain vill skriva men har inte lyckats på flera år), tidseran det hela utspelar sig, påpekanden i boken om namnet Mark Twain (typ passagerare som frågar om kapten Twain är släkt med Mark Twain). Men, det är ändå mestadels ytliga likheter, jag har ärligt talat svårt att se några djupare paralleller mellan den syrliga och pragmatiska Mark Twain och den poetiska, mystiska kapten Twain eller boken om honom.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s