The Private Eye: Framtiden för seriedistribution?

Postat den

The Private Eye 4 - Cover

Eftersom jag skrev om Brian K Vaughans Saga häromdagen är det kanske lika bra att jag tar och skriver en snutt om hans andra egna pågående serie: The Private Eye. Först serien, sen distributionen!

Halv-nära framtiden. Alla maskerar sig på olika sätt innan de visar sig utomhus. Journalister har tagit över polisens uppgifter. Vad som hänt? En informationskatastrof där plötsligt allt som människor gjort på internet läcker ut till den som är intresserad: Foton, mail osv är en sak, men värre är att även sökhistorik mm är tillgängligt för alla. Resultatet är att internet upphör att existera och att alla ser upprätthållandet av den personliga integriteten som det allt överskuggande målet. Och det är därför maskerna används, och det är därför journalisterna håller hårt på att inga personliga uppgifter får spridas. Så vår huvudperson, en privatdeckaren/paparazzo (paparazzo enligt journalisterna eftersom han till exempel fotograferar människor utan deras tillstånd), har det knepigt med sina uppdrag eftersom det är så gott som omöjligt att ens ta reda på var människor bor, jobbar, eller heter.

Hälften av de utlovade tio numren har kommit ut och historien där vår paparazzo försöker ta reda på varför en av hans klienter dödats (så klassiskt upplägg så det förslår) ringlar sig fram; han är inte den skickligaste och egentligen rätt ointresserad av att lösa fallet, åtminstone från början, men allteftersom blir han mer engagerad. Mordoffrets syster eggar på honom att fortsätta, och det ser ut som om det integritetsparanoida samhället inte bara är en ovanlig miljö för en serie utan också i högsta grad relevant för varför mordet inträffat.

The Private Eye 4 - Privacy

The Private Eye är en bra och underhållande actionserie med ett manus som också aspirerar på att berätta någonting tankeväckande om samhället (vårt och framtidens). Vaughans manus är bra men precis som med Saga är det teckningarna som är den stora attraktionen här med. Marcos Martin har en spänstig linje och bra sidlayouter, och jag gillar verkligen den ovanliga liggande layouten, anpassad för att läsa på tablets. Men personligen är jag nog ännu mer imponerad av Muntsa Vicentes färgläggning. Den är enkel men fruktansvärt effektiv, med starka lysande färger på skärmen. Tillsammans med Jeremy Loves sorgligt oavslutade Bayou är det här nog det bästa jag sett i färgläggning anpassad för digital läsning; jag tror inte det skulle sett lika bra ut på papper för de här färgerna är gjorda för att lysa själva snarare än att reflektera ljuset.

Och därmed är vi inne på det där med distributionen. The Private Eye är en helt digital serie; den går inte at köpa i tryckt format. Det i sig är inte ovanligt, med tanke på alla webbserier som finns. Det ovanliga är istället att serien ges ut i vanligt tidningsformat, dvs i ”nummer” om sisådär 30 sidor åt gången, och den kan inte läsas på webben utan bara laddas ner. Dessutom är den distribuerad av serieskaparna själva via deras sajt Panel Syndicate. Inte ens det är helt unikt, men sen är det det där med priset och DRM…

Priset? Vad du vill. Man kan ladda ner numren och helt strunta i att betala, eller så betalar man vad man känner för. DRM? Ingen. Du kan välja format själv (cbr/cbz/pdf; jag rekommenderar cbz) och sen läsa den i vilken app du vill. Du är inte låst till en viss lösning, à la Comixology, och det är ingen risk för att du köper serien och sedan någon gång i framtiden förlorar möjligheten att läsa den pga DRM. Med Comixology och andra liknande lösningar är det ett stort problem att om Comixology skulle lägga ner/köpas upp/ändra sina regler/… så kommer alla serier man ”köpt” efter ett tag vara omöjliga att läsa. Det gör att jag helt avstått från att köpa serier via Comixology, men från Panel Syndicate gör jag det gärna. Eller för den delen direkt från förlag som Image eftersom de också säljer digitala serier utan DRM.

Så ta och prova ett nummer eller fem av The Private Eye. Det är en bra serie som är väl värd att läsa, och som sagt är det helt gratis att prova på. Och om man sen betalar någonting för den kan man också känna lyckan över att pengarna går direkt till serieskaparna själva, utan mellanhänder 🙂

The Private Eye 4 - Inbrott

»

  1. Jag är inte såld på det här med ”betala vad du vill”. Jag vill ju alltid betala inget, samtidigt som jag vill att Vaughan, Marcos och gänget ska få mycket. Det blir som i USA när ett dricks-system ersätter större delen av lönen för vissa yrken.
    Men jag vill inte ha ett fast pris per cbz-fil heller. Det jag önskar mig är istället en separation mellan ”funding” och ”reading” där författarna ber om en viss summa X och om dom får det så får alla läsa filerna. Sen kan ju dom som vill donera mera. Separationen ska inte vara total — det ska ju finnas kvar det här med ”om du vill att serien ska göras så du kan läsa den sen, se till att betala”. Ja jag vet inte.
    Usch, Kickstarter hade potentialen att bli precis det, innan det urartade till att betraktas som ett ovanligt dyrt pre-order-system.

    Gilla

  2. När det gäller image skulle jag gärna veta mera om hur jag hittar i deras katalog av serier dom har utan drm.

    Gilla

  3. färgläggningen: cut’n’grad revival? kram

    Gilla

  4. Jag kan förstå tanken på att ett fixt pris för att serien ska göras och att den sedan är gratis för alla är lockande, tycker själv inte om drickssystem.

    Men dels tror jag inte att den fixa ersättningen till serieskaparna skulle fungera, där man antingen får en fix summa oavsett hur många som läser den eller ingen ersättning alls och därmed ingen serie alls, fungerar i verkligheten.

    Och dels tycker jag inte riktigt det är samma sak som dricks. Den stora skillnaden är att med dricks är den som får dricks så gott som alltid anställd och har ingen chans att få riktigt bra betalt, dvs dricksen är skillnaden mellan svältlön och kanske OK lön så att betala dricks blir en utpressningsliknande situation. Här däremot är det ett mycket större mått av valfrihet hos serieskaparna: De gör serien och kan när de vill sluta med den, men om den blir framgångsrik så kan de faktiskt tjäna riktigt bra också. Plus att jag gillar att det inte finns ett mellanled mellan kreatörer och konsumenter 🙂

    Gilla

  5. Image & DRM: Alla digitala serier du köper direkt från Image är utan DRM. Fler detaljer här: https://www.imagecomics.com/about/digital-comics

    Gilla

  6. Åh, måste förtydliga flera saker här för som vanligt har jag varit otydlig.

    1. Skillnaden mellan dricks och betala-vad-du-vill: håller med. Men som sagt analogi är inte identitetsrelation. 🙂 Jag får en liknande känsla av det. En dålig känsla när jag köper nåt från betala-vad-du-vill. För jag tycker det är lose-lose, vad jag än väljer blir det fel på nåt sätt.
    2. Mellanhänder. Håller med och det menar jag också. Kickstarter är extrema med sina tio procent.
    3. Image-serierna, jo jag förstod att dom skulle vara utan DRM men det jag efterfrågade var ett sätt att hitta serier och köpa dom. När jag var inne på deras hemsida var det mer som lite random nyhetsartiklar och då fanns vissa av serierna tillgängliga att köpa. Ingen back catalogue till exempel. (Har för mig att just Saga var en av dem jag letade efter men är inte säker.)

    En grej till (inte ett förtydligande för det var inte missförstånd): tja, vi tycker olika om det med fix summa vs ingen ersättning alls. ”Fungerar i verkligheten” är ju inget konkret argument (men det var säkert inte menat som ett argument heller, bara en sammanfattning av vad du tror). Jag tycker kopplingen mellan antal serier lästa och ersättningen är problematisk och felaktig.

    Gilla

  7. Jo, Images hemsida inklusive butik är svårnavigerad. Jag provade Saga nu själv och det gick: Gå till hemsidan, använd sökfunktionen med Saga, välj serien, välj t ex senaste numret (18), och du hamnar i butiken.

    Tror inte de har en separat butik utan den är integrerad (hjälpligt) med vanliga sajten.

    Gilla

Kommentera

