Lite euro-scanlations epilog: Var?

Postat den

Bra fråga från Sandra i en kommentar apropå scanlations av europeiska serier: Var kan man hitta dem? Jag har inte nämnt det och det har delvis varit medvetet; jag läser de här serierna själv och laddar alltså ner dem, men samtidigt känns det lite iffy med scanlations. Men det är förstås rätt inkonsekvent av mig, och faktiskt är just de här översättningarna definitivt kärleksarbeten där ingen tjänar pengar på dem på bekostnad av serieskaparna.*

Så alltså, var hittar man dem?

En hel del av dem dyker förstås upp på vanliga torrentsajter à la Pirate Bay (och när jag ser några där brukar jag ofta kolla upp vilka andra torrents som den som lagt upp den lagt upp eftersom en scanlation sällan kommer ensam), men långt ifrån alla. Plus att med alla torrents där kan det vara svårt att hitta just europeiska serier i scanlation så man måste nästan veta vilka serier som finns innan man letar efter dem. Själv är jag inte någon expert på var fansen som översätter håller hus men det finns i alla fall ett ställe som jag följer: En tråd på det indonesiska forumet Kaskus.

Varför ett indonesiskt forum? Inte vet jag varför, men det är i just den här tråden som flera av de fanns som översätter håller hus och först postar översättningarna. Så gott som alla europeiska scanlations jag skrivit om har jag först fått korn på här, och här är tråden för de som är nyfikna:

http://www.kaskus.co.id/thread/000000000000000003870846/scanlations

Tråden är i skrivande stund 178 sidor lång och det ska sägas att länkarna till serierna rätt snabbt slutar att fungera så det är bäst att kolla de senaste sidorna först. Sen kan man förstås registrera ett konto och om man ser någon länk som slutat fungera så brukar man ofta få hjälp med en ny. Ytterligare en caveat är att forumet då och då är väldigt segt, och att tekniken bakom det verkar vara lite sisådär.

Men oavsett den stundom opålitliga funktionaliteten vet ni nu precis like mycket som jag om var man hitta de här översättningarna. Lycka till! 🙂

 

*: Vad gäller scanlations av japanska serier är det tvärtom så att de är hur enkla som helst att hitta, men att sajterna som har dem tyvärr är helt kommersiella. Trogna fans översätter men översättningarna snos sedan snabbt av de här kommersiella sajterna som givetvis varken kompenserar serieskaparna eller översättarna :-/

»

  1. Simon om du nu kommer i fängelse pga detta inlägg förlåter jag aldrig mig själv. Men jag är glad att du skrev det

    Gilla

  2. Det är nog inte fara så länge de inte börjar lägga upp länkar till amerikanska filmer på samma ställe…

    Gilla

  3. Jag har inte grottat igenom det där forumets andra trådar så har ingen aning om vad som finns där 🙂

    Gilla

Kommentera

