Alley Oop

Postat den

Alley Oop - cover

Dags för en gammal serieklassiker igen, i IDWs serie LOAC Essentials där de samlar ett års strippar av någon serie som (ännu) inte blivit föremål för en komplett återutgivning. Jag har tidigare skrivit om Baron Bean och Polly and Her Pals, så nu är det dags för VT Hamlins urtidsmänniska: Alley Oop.

Jag tror inte Alley Oop någonsin slog igenom i Sverige; jag har aldrig läst den på svenska i vare sig antologier eller någon tidning. Den har säkert översatts någon gång men känd är den i alla fall inte här. I USA däremot är den precis snäppet under de riktigt stora klassikerna, och faktum är att det är en av ytterst få äventyrsserier som fortfarande nyproduceras och finns att läsa in dagstidningarna.

Själv har jag tidigare bara läst ett antal samling som kom ut på 80- och 90-talet som också samlar strippar från de tidigaste åren. Jag gillade serien då och jag gillar den fortfarande, men jag har inte en susning om hur dagens version av serien är så allt jag skriver här handlar om Alley Oop i dess 30- och 40-talstappning 🙂

  • Tid: Någon gång för miljontals år sedan då människor lever samtida med dinosaurier (jodå, Hamlin vet att det är inkorrekt och tar till och med upp det i serien 🙂 )
  • Plats: Landet Moo
  • Personer: Alley Oop, en råstark man som älskar att slåss och leva rövare; Ooola, hans lika energiska men smartare flickvän; kung Guz, som ständigt råkar i konflikt med Oop; Dino, Oops tama dinosaurie

Med det här scenariot rullade serien på i flera år efter starten 1932; det är rätt kul och småtrevligt men i längden rätt begränsat. Om det vore allt skulle serien knappast funnits kvar idag men 1939 införde Hamlin det som skulle komma att definiera serien i fortsättningen: Professor Wonmug, en fysiker i nutiden, uppfinner en tidsmaskin som råkar plocka med sig Oop och Ooola till dagens USA (ok, 1939 års USA).

Hädanefter kommer Oop och Ooola att resa kors och tvärs genom historien och träffa allehanda kända karaktärer. IDWs samling täcker den första resan, till Troja när staden belägras av grekerna. Oop hamnar inne staden och hjälper dem (ett återkommande inslag i serien är Oops förbluffande styrka så att han utan problem besegrar de klassiska hjältarna är inte oväntat) medan Ooola ansluter till grekerna som misstar henne för gudinnan Minerva.

Alley Oop - Troja

Alley Oop är en väldigt handgriplig serie med lika handgriplig humor. Subtilt är det verkligen inte men det är underhållande. Jag kommer att tänka på den tidiga Rick O’Shay som har samma glada och sorglösa framtoning, presenterat i en cartoony utformning. Men RO är snäppet bättre, med lite vassare och roligare skämt och en ibland allvarligare ton i äventyren som Oops saknar. Så jag tycker att IDWs utgåva är närmast perfekt: Ett rejält smakprov av en minor classic, billigt och underhållande, men inte en serie som jag känner att den behöver en komplett samling 🙂

»

  1. Fick äntligen möjlighet att läsa ”Alley Oop”-volymen från IDW och precis som du skriver var det riktigt trevligt. Bäst gillar jag nog sekvenserna när Oop befinner sig i 1939. Han klarar sig lysande genom att bete sig på samma sätt som vanligt och hans fru Ooona anpassar sig från stenålder till nutid (1939) på bara ett par veckor. Jag läser gärna mer och kommer nog att försöka prova på söndagssideutgåvorna från Dark Horse (fast där börjar de från söndagsseriens start 1934, så det blir fem års komiska stenåldersäventyr innan de kommer fram till tidsmaskinen). Då jag aldrig brydde mig om att köpa 90-talsutgåvan från Kitchen Sink så har jag tydligen en del att ta igen.
    Jag hade ett vagt minne av att serien hette ”Big Ben” när den gick på svenska en gång på 70-talet (eller liknande), och enligt Seriewikin stämmer detta. ”Big Ben” ska ha gått i Serie-Nytt av alla ställen.
    Efter att ha läst Alley Oop kastade jag mig över ”Polly and her pals” och den var mycket fint tecknad och fullt okej manusmässigt. Dock hade den några av de värsta stereotyperna jag har sett, t o m med tanke på tidsperioden. Det ska preliminärt komma en ny volym i stort format med söndagssidor senare i år och det ser jag verkligen fram emot.
    Allt som allt gillar jag dessa ”Essentials” och kommer att fortsätta köpa dem (även om det kommer så många klassiker att det svider i plånboken trots att man gallrar ganska hårt).

    Gilla

  2. Jag har också beställt söndagsboken, ser fram mot det. Hoppas på att Hamlin i färg och med mycket utrymme kan bli rolig att titta på.

    Jag älskar ju Polly and Her Pals-söndagssidorna under den mest grafiskt fantasifulla perioden. Hugg den första IDW-volymen med söndagssidor, det är dem bästa (tror jag) perioden. Fantastiskt bra. Fast stereotyperna är precis som du säger väldigt tydliga, eller hur man nu ska beskriva det.

    Jag läste Essentials-samling med The Gumps också men har inte skrivit om den (kanske blir av, får se). Lite tristare än de andra hittills tycker jag, men kul att få läsa serien!

    Gilla

  3. Möjligen kommer jag att avvakta tills de kommer fram till 1939 i söndagsversionen av ”Alley Oop” av ekonomiska skäl. Dark Horse har ju inte precis satsat på billiga utgåvor, utan det är jätteformat och omslagspris på 75 dollar som gäller. ”Gasoline Alley” släpper de från starten i en liknande utgåva för samma pris. Det är inte utan att man undrar när marknaden kommer att bli mättad. Läste i förra veckan att konkurrenten Hermes Press (som i och för sig är kända för att tillhöra de sämre förlagen) har ställt in utgivningen av söndagssidorna med ”Johnny Hazard”. IDW kommer i sin tur inte att fortsätta med ”Blondie” efter tredje volymen (det gråter jag inte över), så det verkar bli lite gallring.

    Jag har den första ”Champagne”-utgåvan av ”Polly and her pals” (jag har även de båda Remco-volymerna från tidigt 90-tal, två av de serieböcker jag har uppskattat mest genom åren och som överlappar IDW:s utgivning) så jag vet hur fantastisk den är. Rekommendationen kan inte bli högre!

    ”Baron Bean” och ”The Gumps” står i hyllan, men det har varit lite trögare att komma igång med att läsa dem. De får nog ligga till sig ytterligare lite grann.

    Gilla

Kommentera

