Hur var filmen?

Postat den

Thermae Romae - Film I

Thermae Romae-filmen alltså; jag kunde inte låta bli att leta upp den efter att jag läst klart serien 🙂

Och jodå, den var ungefär vad jag hade hoppats: En trevlig rulle utan djupare anspråk som fångade seriens lättsamhet alldeles förträffligt. En del förändringar, såklart, med en film som var lite mer meta än serien (i serien är Lucis kvinnliga kärleksintresse fascinerad av romarriket, i filmen är hon en misslyckad serieskapare som har svårt att komma på ett bra ämne innan hon träffar Lucius och gör honom till hjälte i sin serie Thermae Romae) och med en del mer absurda inslag som Placido Domingo-kopian som sjunger varje gång Lucius färdas i tiden.

Hiroshi Abe, skådespelaren som gestaltar Lucius, gör en charmant insats med en Lucius som aldrig drar på smilbanden den rätt fåniga handlingen till trots. Filmen är i grunden en buskis men en ovanligt trevlig sådan som alltid är medveten om att den är en komedi men utan att fåna sig i onödan, så att säga. Att befolkningen i antikens Rom pratar japanska gör ingenting (jag är van efter att ha sett så många engelskspråkiga romare sen tidigare) och man löser överlag språkfrågan riktigt finurligt.

Dessutom har filmen betydligt mer påkostade miljöer än jag räknat med, med ett antikt Rom som såg riktigt imponerande ut. Men det är inte så konstigt med tanke på att man spelat in scenerna från Rom i filmstaden Cinecittà och där haft tillgång till HBO-serien Romes scenerier.

Jag var nöjd, men känner mig nog lite skeptisk till uppföljaren som kommer ut i Japan i år; som jag skrev kändes det som om serien var lagom kort så att den inte kändes uttjatad, och jag är rädd att när det gäller filmen så var en film precis lagom det med 😉

Thermae Romae - Film II

Kommentera

