Koukou Debut / High School Debut

Postat den

High School Debut 13 - cover

Några små reflektioner bara över Kazune Kawaharas Koukou Debut / High School Debut, en 13 volymer lång shojo-serie som handlar om hur Haruna Nagashima börjar på gymnasiet och hur hon där blir tillsammans med den ett år äldre Yoh Komiyama:

  • Betyget är klart godkänt; jag råkade av en ren slump ramla över första volymen, läste den, gillade den, och fortsatte (vilket inte alltid händer, faktiskt!).
  • Jag gillar huvudpersonen Haruna med hennes entusiasm, osäkerhet, ärlighet, baseboll-skicklighet/förälskelse, och naivitet.
  • Yoh är lite tråkigare IMHO, en typ (snygg, eftertraktad, men ändå tafatt när det gäller kärlek) som jag precis som Haruna sett rätt många gånger förut men som inte är lika rolig att läsa om.
  • Pluspoäng för Yohs syster Asami vars känslor faktiskt är rätt komplexa när det dyker upp en ny person som tar hennes brors känslor och tid i anspråk, och som inte enkelt går att placera på en god/ond-skala.
  • Plus också för Harunas bästa kompis Mami som inte någonsin, trots Harunas oro och försök att entusiasmera, blir kär i någon eller för den delen ens är ledsen över att hon inte har någon att vara kär i; kliché-slutet i kärleksserier är ju annars att även bipersonerna blir ihop med någon.
  • När det dyker upp någon tredje part som blir kär i någon av de två huvudpersonerna så resulterar det inte i långa sekvenser av missuppfattningar eller fejkad spänning (för jag vet ju att det kommer lösa sig). Även om Haruna och Yoh temporärt tycker det är jobbigt eller blir oroliga för vad den andra tycker är det kortvarigt och den riktiga spänningen är i skildringen av hur sådana situationer påverkar dem, inte i hur det ska gå.
  • Teckningarna är typiska för shojo-serier. Kawaharas bästa sidor är de som antingen skildrar starka känslor eller slapstickhumor, så när båda två sakerna kombineras blir det som allra mest lyckat.
  • Jag är svag för serier av det här slaget när de fungerar, dvs feelgood med lite humor, lite kärlek, lite småknasiga men charmiga karaktärer. Originellt är det inte och inte heller är manuset speciellt spännande men det är inte heller meningen; målet med serien är att jag ska ha trevligt när jag läser den och att jag ska tycka om personerna, och det lyckas Kawahara med.

Jag skulle vilja likna Koukou Debut vid en lyckad popcornfilm: Jag kommer antagligen glömma bort den rätt snabbt, jag kommer antagligen aldrig läsa om den, men jag hade några roliga timmar i dess sällskap 🙂

High School Debut - Försvar

»

  1. Ping: My Love Story!! | Simon säger

  2. Ping: My Love Story!! | Serienytt.se

Kommentera

