China Miévilles Dial H

Postat den

Dial H 1 - cover

Knackig början. Liten uppryckning. Riktigt knackigt slut.

Ungefär så kändes det att läsa den rätt kortlivade DC-titeln Dial H, en ny version av den äldre serien Dial H for Hero som jag aldrig läst (eller åtminstone inte har något som helst minne av att ha läst). Den handlade om en mystisk petmoj som om man slog numret som motsvarar ordet HERO (amerikanska nummerskivor har bokstäver vid varje siffra) så förvandlades den som slog numret temporärt till en superhjälte. Alltid med nytt namn, alltid med nya krafter. Rätt fånig setup alltså men 2012 återupplivades idén alltså med titeln Dial H, med författaren China Miéville som manusansvarig.

Och Miéville är hela skälet till att jag gav serien en chans. För den som inte vet det är han en uppburen sf/fantasyförfattare; själv tycker jag att hans böcker Perdido Street Station och The Scar hör till det absolut bästa man kan läsa i genren. Barocka, svårgenomträngliga, överlastade och nästan löjligt ambitiösa är de en kamp att komma in i och igenom, men det är värt mödan. Sen har han skrivit en del andra romaner som inte är lika imponerande, där de positiva delarna saknas och bara de ansträngande finns kvar. Så extremt hög högstanivå men nästan lika extremt låg lägstanivå.

Därför hade jag väntat mig någonting rejält att bita i när jag började läsa serien. Om det skulle vara bra eller dåligt visste jag såklart inte men jag räknade definitivt med någonting ovanligt. Så gissa om jag blev besviken när Dial H visade sig vara en rätt medioker Grant Morrison light-historia. Superhjältarna som frammanas via nummerskivorna är menade att vara bisarra och löjliga/roande, med namn som Boy Chimney (hans skorstenshatt spyr ut rök som kan göra nästan vadsomhelst) eller Cock-a-Hoop (ett tupphuvud med kraftfulla armar/vingar vars kropp är en hula-ring), men det räcker aldrig till någonting mera än på sin höjd ett småleende.

Dial H - Cock-A-Hoop

Efter några nummer fick jag dock ett litet hopp om att det kanske skulle kunna fungera som tanklös förströelse, när Miéville presenterat de två huvudpersonerna och fått igång en liten story med dem med, där de smågnatas om vem som ska få använda petmojen härnäst. Men tyvärr tas handlingen sen över av en konspiration där det visar sig att telefoner ända sedan begynnelsen bara varit ett medel för varelser från en annan dimension att ta över jorden/universum, och att det finns mängder av andra skivor som man kan slå fram andra saker än hjältar med, och så vidare.

Den här huvudstoryn känns aldrig intressant och allting som bara som några ovanligt tråkiga nummer av Morrisons gamla Doom Patrol. Fast Morrison hade klarat av hela storyn på sådär 4-5 nummer medan Miéville behöver 16 för samma sak (sedan lades titeln ner). Dessutom lyckades Morrison (oftast) med att mitt i anarkin också berätta en historia som gick att följa med i, medan Miévilles historia är rörig på helt fel sätt, både vad gäller manus men minst lika mycket vad gäller teckningarna där det är mer regel än undantag att jag inte har en susning om vad som pågår i de sista numren, där så gott som alla har petmojar och oupphörligen byter utseende och krafter.

Dial H - Mess

För några månader sedan klagade jag på Jeff Lemire och att hans Animal Man kändes som en trött version av gamla Vertigo-serier. Det står jag för men jag måste ändå säga att samma kritik är än mer motiverad när det gäller Dial H: Det här är ingenting annat än en dålig Vertigo-serie som anammat alla klichéer förlaget en gång drogs med. Och som pricken över i vad gäller den jämförelsen står dessutom Brian Bolland för omslagen. Inget fel på dem, Bolland är styv på omslag, men behövde man verkligen påpeka så tydligt var inspirationen till Dial H kommit ifrån?

»

  1. Jag har inte heller läst den gamm-gamla versionen av Dial H for Hero, och inte heller den nyaste av Miéville, men 2003 kom en Vertigo-revival-version som jag gillade väldigt mycket.

    Hmm, jag hade missförstått din inställning till Miéville; jag trodde du bara ogillade alla hans verk rakt av (och därför har jag aldrig läst honom), förstod inte att du tyckte om några. Är själv helt neutral!

    Gilla

  2. Sammanfattar väldigt väl mina egna tankar om serien. Något extremt enstaka nummer kan vara bättre, men överlag varken orkar man eller bryr man sig att hålla koll på storyn. Rejält tråkig.

    Gilla

Kommentera

