Hilda and the Black Hound

Postat den

Hilda and the Black Hound - cover

Jag gjorde en miss inser jag, när jag köpte den här nya Hilda-boken av Luke Pearson alldeles nyss: Hilda-böcker ska jag ju köpa på SiS för att stödja att Nobrow Press är med! Men gjort är gjort så här kommer några korta ord om det senaste äventyret med den lilla blåhåriga flickan.

Hilda and the Black Hound fortsätter trenden med historier som blir alltmer raka och enkla att beskriva. De första Hilda-serierna har knappt en handling i vanlig bemärkelse utan är mer av stämningsskildring med sagolika och mystiska inslag, medan Hilda and the Bird Parade hade en mer rättfram historia. Och vad gäller HatBH går det alltså ännu lättare att beskriva handlingen, nämligen att det i Hildas stad dyker upp en stor svart hund som polisen och jägare försöker skjuta efter att den ätit upp några personer.

Nissarna har alla rätt lika utseendedrag :-)

Nissarna har alla rätt lika utseende-karakteristika 🙂

Hilda i sin tur går med i scouterna, blir vän med en nisse (dvs en hustomte, typ), och blir personligen involverad i mysteriet med den svarta hunden som alltid försvinner spårlöst efter att den siktats.

Att handlingen är lätt att förklara betyder inte att det här är ett enkelt deckar/thrillerdrama av klichéartat slag, långt därifrån, utan bara att serien känns mer vanlig och kanske också lättillgänglig än de tidigare böckernas mer mystiska framtoning. Fantasirikedomen och de underliga väsen som Hilda stöter på finns kvar, men jag kan inte låta bli att sakna den mer drömska stämningen från de tidigare böckerna. En ren smaksak, såklart, men jag gillar sagor utan alltför tydliga förklaringar till vad som hänt och varför. Ibland alltså; ibland kan sånt reta mig till vansinne 😉

Teckningarna? Jodå, bra som alltid, med sin typiska lite lätt urlakade och mycket igenkännbara färgskala och väldigt inbjudande teckningar. Och framförallt är de roliga att titta på, även utan att man läser texten.Hilda and the Black Hound - Hound Dessutom har Hilda-böckerna alla väldigt snygg och inbjudande design och HatBH är inget undantag; det spelar kanske inte så stor roll egentligen men det gör mig vänligt stämd mot serien (vilket egentligen inte behövs, den är ju bra ändå!).

Så ytterligare en bra bok av Pearson, precis som de tidigare, men enligt mig kanske lite mindre egen än de tidigare. Högt rekommenderad är den hursomhelst!

PS. Några ord om den svenska utgivningen som jag inte nämnt förut, för faktiskt har åtminstone den första boken översatts och getts ut av Epix på svenska. Jag skriver ”åtminstone” för tyvärr är den här boken lika sorgligt svår att få tag på som det mesta andra Epix gett ut de senaste åren (som den här till exempel). Jag har inte läst den svenska utgåvan, bara bläddrat i den snabbt, så jag vet inte hur översättning mm är men om den är OK så rekommenderar jag den helhjärtat som serie att läsa för/med barn. Omm man kan hitta den, förstås… DS.

»

  1. Ja jag tror jag såg den svenska versionen i någon affär eller bibliotek men minns inte vilket.
    Åh få teckningsstilar gör mig så stressad och stirrig som den här, jag kan verkligen inte läsa den, det känns som det kryper under huden.

    Gilla

  2. Ping: Hilda and the Stone Forest | Simon säger

  3. Ping: Hilda and the Stone Forest | Serienytt.se

Kommentera

