Basil & Victoria – London Guttersnipes

Postat den

Basil & Victoria - cover

Den här boken borde vara mycket bättre än den är:

  • Upplägget är alldeles utmärkt. I de fem albumen (här hopsamlade och översatta till engelska i en volym av Humanoids) får vi följa Basil och Victoria, två gatungar i London under andra halvan av 1800-talet. Livet de lever är hårt och hemskt; Yann (manus) och Edith (teckningar) väjer inte för vad det innebar att leva på gatan under den här epoken. Våld (Victoria är konstant beredd att ta till sin kniv när det behövs), svält, smuts är vardagen, för att inte tala om alla vuxna som på alla möjliga sätt gärna utnyttjar de utsatta barnen. Så en rik flora av möjligheter till bra historier finns, även med tanke på att målgruppen för serien är barn. Fast jag hade nog gärna sett att Yann inte slängt in små gästspel av precis alla personer som förknippas med 1800-talets London, som Jack the Ripper, Holmes & Watson, Dickens, …
  • Ediths teckningar är finfina. I de tre första albumen, ritade 1990-1995, är stilen murrig både färgmässigt (mycket skitigt brunt och grått) och linjemässigt, med en del användande av kolstift eller liknande, medan de två avslutande, ritade 2006-2007,  är gjorda i en klarare stil med rena färger och tydligare linjer. Charmant är det hela tiden, utan att någonsin teckningarna blir för gulliga vilket skulle kunna förta för mycket av den realistiska miljön. Riktigt bra!
  • Humanoids utgåva är finfin den med. Jag gillar de här tjocka samlingarna där man samlar ihop allt av en serie; mycket att läsa och relativt billigt är det också. Det är en väldigt inbjudande bok det här, en som jag verkligen fick lust att läsa bara av att titta på och hålla i.

Men den håller alltså inte, så vad är det som felas?

90-tal

90-tal

Helt enkelt är det så att Yann inte är en särskilt bra manusförfattare. Jag har skrivit om honom förr och med tiden har hans brister blivit väldigt tydliga för mig. Den första serien av honom som jag skrev om var en av de alternativa Spirou-historierna och när jag läste den gillade jag den, men det var nog mer för att det var roligt att läsa en så pass udda Spirou-serie (när jag senare läste Èmile Bravos Spirou och såg hur mycket Yann snott från den föll den ännu lite mer i min aktning).

Sen har jag också läst en hel del av hans The Unspeakables och den relaterade The White Tigress som även de borde varit roligare än de är, med en serie i Spirou-stil men med vuxnare innehåll, men som aldrig blir mer än en rätt opersonlig och förvirrad serie med alltför mycket våld och trist sex i en bedrägligt snygg klädsel. Och häromsistens läste jag hans pseudo-dokumentär om några klassiska franska serietecknare på odyssé i USA, Gringos Locos, där återigen miljön och upplägget var långt intressantare än det faktiska resultatet.

Yann är bra på att hitta tecknare och likaså på uppslag och idéer till miljöer, men han är inget vidare på att utnyttja dem. Hans serier saknar flyt: Förut trodde jag att det kanske var översättningarna som gjorde att jag ofta blev lite förvirrad när jag läste hans serier och att de kändes hackiga (i och med att jag läste dem på danska som jag är sisådär på eller i engelska scanlations gjorda av fans) men nuförtiden känner jag mig rätt säker på att det bara är så att han är dålig på att berätta en historia på ett förståeligt sätt och så att jag bryr mig om dem han skriver om.

Jag vill väldigt gärna tycka om Basil & Victoria – London Guttersnipes och jag tycker nog faktiskt bäst om den av de serier jag läst av Yann. Men förtjänsten är till mycket stor del Ediths, även om Yann också bidrar en del med att ha förlagt serien till en mycket intressant era och dessutom vågar framställa huvudpersoner som inte precis så trevliga (inte så konstigt med tanke på deras bakgrund, men de är nästan för elaka för att jag ska vilja läsa om dem) och deras omgivning som riktigt ruskig (med barnprostitution med mera). Fast till slut måste jag säga det igen: Yann är en rätt dålig manusförfattare, tyvärr :-/

00-tal

00-tal

»

  1. Ping: The Ring of the Seven Worlds | Simon säger

  2. Ping: The Ring of the Seven Worlds | Serienytt.se

Kommentera

