Adventures of Superman, uppföljning

Postat den

Det här var ingenting jag planerat att skriva om men jag har just läst några till nummer av Adventures of Superman som jag skrev om förut, och jag måste bara få rekommendera nummer 40-41. Förra gången hade jag läst fram till och med nummer 30 så ikväll fortsatte jag därifrån: En OK Milligan-sekvens, lite annat (jag föredrar nog fristående nummer för den här tidningen så att det var flera tredelars miniserier tyckte jag var lite synd), och sen ramlade jag över Max Landis (manus) och Jocks (teckningar) tvådelars dito. Och kände att jag helt enkelt var tvungen att rekommendera den!

Max Landis gjorde för ett tag sedan filmen Chronicle, en riktigt bra superhjältefilm av det mer lågmälda och skrämmande slaget, och han har dessutom (mer relevant för dagens serie) gjort den suveräna lilla filmen The Death and Return of Superman som jag nämnt förut. Men jag var inte riktigt förberedd på att han skulle vara så bra på att skriva en helt vanlig serie 🙂

Bortsett från en fem sidor lång coda består The Sound of One Hand Clapping helt enkelt av två nummers dialog mellan Stålis och Jokern (det här är tidigt i bådas karriär, ingen av dem har träffat den andre förut). Jokern har gömt några bomber i Metropolis och har sagt till Stålis att möta honom på The Daily Planets tak, och det är allt:

Adventures of Superman - The Sound of One Hand Clapping 1

Adventures of Superman - The Sound of One Hand Clapping 2

Adventures of Superman - The Sound of One Hand Clapping 3

Koncentrerade repliker och underbara teckningar av Jock gör det här till något av det tajtaste jag läst i superhjälteväg på mycket länge. Inga onödiga detaljer, inget slöseri med utrymme, bara ett samtal som innehåller både en hjärnornas kamp och en utsökt behandling av de två karaktärerna av Landis.

Landis och Jocks lilla serie är kongenial, en perfekt sammansmältning mellan ord och bild. Läs och gläds över att det finns sådana här små pärlor som kan slinka igenom i titlar som den här, med en av de mest kända superhjältarna men i en publikation där serieskaparna får friare händer att göra vad de vill.

Adventures of Superman - The Sound of One Hand Clapping 4

»

  1. Ping: Två till rykande färska läsningar: DK III & American Alien | Simon säger

  2. Ping: Två till rykande färska läsningar: DK III & American Alien | Serienytt.se

Kommentera

