SiS-reflektioner

Postat den

SiS är som sagt över och som vanligt var det en trevlig sammankomst: En hel del samtal med bekanta och obekanta jag stötte ihop med, mycket folk, bra väder (som utnyttjades föredömligt tack vare den nya arean på bottenvåningen med öppen dörr mot gatan som lockade in nya besökare), och föreläsningar.

Det jag nog gladdes mest över var de nya små förlagen som satsar på översatta serier, som Cobolt och Placebo Press, men som vanligt också alla glada fanzine-skapare 🙂 Jag borde ha köpt fler fanzine men som alltid blev det lite färre än jag tänkt mig, och som alltid berodde det på att jag känner mig så elak om jag bara tittar utan att köpa. Idiotiskt, såklart!

Av föreläsningarna tyckte jag den intressantaste var den om seriebranschens framtid i Sverige, ledd av Mangapatriarkatet (Lisa Medin & Stef Gaines) med Johan Kimrin (Apart Förlag), Lisa Wibom (Wibom Books) och Sofia Olsson (nystartade Syster Förlag) som deltagare. Samarbetsidéer, diskussion om hur man ska nå ut till nya läsare, och frågan om recensioner spelar någon roll för försäljningen. Framförallt den där sista frågan ville jag själv vara med och diskutera, av naturliga skäl; det är intressant att se på vilket sätt läsare av mina recensioner hittar till dem, som via nätbokhandlarna, andra bloggar, eller vanliga simpla sökord. Vilket som är vanligast varierar med serien, där t ex läsare av Lou!-recensioner ofta kommer från Adlibris/Bokus, medan The Walking Dead-läsare mer verkar komma från andra bloggar. Nästa år tror jag jag ska göra ett försök att vara med i någon panel; som åskådare märker jag att jag hela tiden vill kommentera det som sägs. Mycket frustrerande! 😉

SiS är som sagt väldigt trevligt så jag hoppas det kommer fortsätta många år än. För bilder på deltagare så finns det en hel del utspridda på nätet; här är ett Flickr-album med några stycken (jag är gudskelov inte med på någon av dem, tror jag!).

»

  1. Haha, det var jag som ställde frågan om recensioner! Det var bl a ditt utmärkta recensionsarbete jag hade i åtanke. Visste inte att du också var där. 🙂
    Tycker absolut att du ska delta i någon panel nästa år!

    Gilla

  2. Aha, skoj! Missade att det var du som ställde frågan; mycket bra var den tycker jag 😉 Och som sagt, frustrerande jag inte hann kommentera!

    Gilla

  3. Hejsan =) Skulle vara intressant att höra hur svaret och vidare diskussion gick då jag tyvärr missade den föreläsningen =)

    Gilla

  4. Att recensioner i stora tidningar hjälper försäljningen verkade det råda enighet om. När det gäller bloggar, nätet osv så verkade det vara mer delade erfarenheter, men att det definitivt finns vågor när bloggar nämner andra bloggar osv. Men som sagt, det var alldeles för kort tid för att hinna med mer ingående prat om det. Nästa SiS kanske? 🙂

    Gilla

Kommentera

