SIS 2014: Fanzinen, del 1

Postat den

Dags för några införskaffade fanzine på årets SIS. Eftersom jag köper fanzine rätt slumpmässigt blir det ibland inköp av tidningar som kom ut innan årets SIS men what the hey, en bra serie är alltid en bra serie!

Kattliv 2.0: Kan det verkligen finnas en marknad för serier om katter? Jag menar, vem vill läsa om de ointressanta krypen? 😉

Det blev inte många fanzine för mig i år (som vanligt, frestas jag att säga…) men jag är en sucker för katter så Emilia Norströms fanzine plockade jag upp så fort jag såg det. 16 sidor med diverse kolsvarta katter som förstör lägenheter under nattliga strövtåg, tar absolut all plats i mattes säng när de ska sova, och som dansar Ninja Style.

Kattliv

Ett typiskt fanzine är det, med entusiastiska men inte alltid helt säkra teckningar och stor spännvidd på manusens kvalité. Bäst tycker jag det fungerar när Norström bara låter katterna vara katter, utan konstigheter; de mer urspårade serierna känns lite krystade jämfört med vardagsiakttagelserna av hur suveränt katter kan ignorera allt och alla bortsett från dem själva 🙂

Fler kattserier och annat av Norström finns här.

Palmeaffären.se: Snabbt införskaffad; jag fick syn på tidningen på ett bord, jag ville köpa några fler fanzine, det såg inte så dumt ut på omslaget -> Rickard Fornstedts minidrama hamnade i min ryggsäck.

Till skillnad från Kattliv är det här fråga om en enda sammanhängande historia på 32 sidor om en Palme-spanare, dvs en pensionerad man som försöker ta reda på vem som sköt Palme. För att det skulle kunna vara en nedgången alkoholiserad kriminell man som gjorde det är givetvis otänkbart för huvudpersonen,pre det måste vara någonting mer sinistert och större än så.

Så polisspår följs upp. Pensionerade CIA-agenter besöks. Kort sagt, allt som pekar på en konspiration bakom det hela måste undersökas, och till slut går hela huvudpersonens liv ut på att rota i fallet. Vänner? Familj? Oväsentligheter.

Palmeaffären

Jag gillade det här fanzinet. Fornstedts teckningar är inte alls dumma med en rätt säker personteckning och varierade layouter som dessutom understödjer läsbarheten vilket inte är det vanligaste i fanzine). Och manuset är likaså tydligt och med en bra rytm. När jag började läsa var jag orolig för att det skulle vara en berättelse där författaren hade en uttalad teori att driva men icke; det här handlar inte om huruvida Palme mördas pga en konspiration eller en ensam man à la Christer Pettersson utan om vad huvudpersonens fixering vid mordet innebär för honom själv.

Så med beröm godkänt, med andra ord. Rickard Fornstedts blogg finns här.

Tidningen Plåstra: Malin Svedjeholms Plåstra har jag skrivit om förut. Då var det ett album som samlade ihop de tidigaste stripparna, medan det den här gången handlar om en tidning i A4-format med nyare strippar och en del annat.

Som jag skrev när jag recenserade albumet så är jag klart svag för Svedjeholms goda humör och känsla för humor. När Plåstra fungerar som bäst är den riktigt rolig, och även när den är mindre bra blir jag på gott humör när jag läser den. I den här senare stripparna märks det att teckningarna är mer drivna och proffsiga, även om jag ibland lite kan sakna de tidigaste stripparnas yvigare och vildare stil. Men det är ofta den trade off som sker när en mer polerad stil ersätter en mer rå.

Tidningen Plåstra - Plåstra

Plåstra, nyanställd: Faux pas

Roligt är det likafullt, men jag måste nog säga att det roligaste i hela tidningen tyckte jag trots allt ett icke-serieinslag var, nämligen Sexspalten Fråga Maj-Britt. Jag vet inte vem som står bakom svaren men geniala är de!

Överlag gillade jag att det var en mix av inslag; Plåstra-serier, sex-spalt, ensides skämtteckningar, mm. Rena strippsamlingar kan ibland bli lite enahanda så blandningen här är bara bra. Får man hoppas på fler nummer av Tidningen Plåstra kanske kommer, med fler serier, frågor och annat? Hur som, Malin Svedjeholms blogg finns här.

Jahapp, det var första bunten! Som vanligt tycker jag alla fanzinen var värda att läsa; jag tycker det är kul att se vad som skapas därute. Finns tyvärr bara en mkt liten bunt fanzine till kvar, som jag återkommer till.

»

  1. Ping: Smått & Gott: Plåstra 2 | Simon säger

  2. Ping: Smått & Gott: Plåstra 2 | Serienytt.se

Kommentera

