Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr

Postat den

Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr - omslag

Jag är inte 100% säker men jag tror att det här är det första inlägget jag skrivit som haft både Svenska serier och Superhjältar som tagg 🙂

Serien är Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr, den fjärde volymen av Daniel Ahlgrens superhjältesvit SH3, utgiven på Apart förlag. Pinsamt nog måste jag erkänna att jag inte läst någon av de tidigare böckerna förut, trots ihärdig rekommendation av min vän Sandra. Men nu har jag knatat till biblioteket och lånat & läst allt så dags att sätta igång med skrivandet!

Först, lite allmänt om SH3 och bok 1-3.

För den som liksom jag tidigare inte har så bra koll på SH3 är det en helt seriös superhjälteserie som handlar om en svensk skola med en speciallinje för ungdomar med superkrafter. De har de vanliga tonårsproblemen som utanförskapskänslor, obesvarade förälskelser, och så vidare, plus de lite mer speciella problem som kan uppstå om man till exempel har problem att bli förstådd eftersom man av och till delvis förflyttas till ett annat universum.

Men jag ska ärligen säga att jag trodde serien skulle vara mindre seriös än den var; det här är på allvar, även om det såklart finns komiska inslag. Världen hotas, vänner dör, elever mobbar/s (och mobbningen kan bli allvarligare än vanligt, på grund av de involverade). Allt presenterat i kortare episoder om några sidor, men där varje tidigare bok ändå har varsin huvudtråd som knyts samman elegant i slutet. Dessutom finns det ännu längre historier som sträcker sig över böckerna, varav en del inte avslutats ännu.

Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr - Ahlgren

Igår, idag…: Daniel Ahlgren

Faktum är att Ahlgrens manus är imponerande välkonstruerat. Små saker planteras i första boken vars fulla innebörd dyker klargörs långt senare, och så håller det på; gång på gång blev jag glad när jag märkte ett nytt exempel på hur genomtänkt serien är. Och inte skrivs jag på näsan som läsare heller, jag måste läsa noggrant och själv koppla ihop olika ledtrådar för att förstå hur allt hänger samman. Ett utmärkt exempel är hur spegeluniversumet introduceras och senare förklaras, och hur jag själv blir tvungen att tänka efter för att förstå vilka av kapitlen som skildrat vilken av världarna.

Jag gillar också hur Ahlgren skriver sina egna versioner av kända superhjältar och andra figurer, som Scooby Doo-gänget. Till skillnad från hur jag ibland irriterar mig på det ständiga återvändandet av Stålmannen-karaktären fungerar det här klockrent; Ahlgrens mer jordnära versioner känns uppfriskande och inte alls kitschiga.

Så ett riktigt starkt manus är det!

Tyvärr är jag inte lika förtjust i Ahlgrens teckningar. De är lite för grötiga och svårlästa för min smak, och så kan jag inte låta bli att irritera mig lite på de ständigt halvöppna munnarna. Men sen ska jag också villigt erkänna att seriens egenhet och fräschhet till ganska stor del beror på den udda kombinationen av ett allvarligt och skickligt superhjältemanus kopplat med teckningar som inte alls ser ut som de brukar. Med andra ord, trots att teckningarna i sig inte är gjorda i en stil jag är värst förtjust i tror jag att jag skulle gillat serien mycket mindre om den haft typiska DC/Marvel-teckningar. En smula kluven känsla alltså 🙂

SH3 1-3 är alltså synnerligen läsvärda; vad med Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr?

Joakim Gunnarsson & Hedvig Häggman-Sund

Joakim Gunnarsson & Hedvig Häggman-Sund

På ett sätt liknar boken de tidigare: Korta episoder skrivna av Ahlgren som tillsammans bildar en helhet, och att ha läst de tidigare böckerna innan skulle jag nog rekommendera även om den går att läsa självständigt. Huvudhistorien den här gången bygger på tidsresor, ett inslag som passar utmärkt för en manusförfattare som har stenkoll på alla detaljer vilket är nödvändigt för att tidsresehistorier ska hänga ihop logiskt. Om nu det är ens teoretiskt möjligt förstås, det går att diskutera länge: Determinism utan paradoxer? Förändringar möjligt med paradoxer? Universum splittras varje gång någon färdas bakåt i tiden? Osv, osv, osv…

Men teckningarna är den här gången gjorda av en mycket förnämlig samling svenska serietecknare: Ahlgren själv, Joakim Gunnarsson, Hedvig Häggman-Sund, Lars Krantz, Jimmy Wallin och Li Österberg. Stilarna skiljer sig åt rejält, från Krantz närmast brutala stil till Gunnarsson & Häggman-Sunds extremt charmiga och lättlästa teckningar.

Blandningen fungerar bra och jag har svårt att säga vems bidrag jag tycker bäst om. Inklusive Ahlgren för framförallt de sista sidorna i hans episod tycker jag ser bra mycket vassare ut än tidigare. Plus att det var roligt att se honom i färg i den första episoden; det kändes lite ovant i de första rutorna men sen kändes det bara bra 🙂

Allt som allt är jag mycket glad att jag äntligen läst alla SH3-böckerna. De var inte vad jag väntat mig, och det på ett positivt sätt. Hjärngympa, ett mycket tajt manus, plus att jag nu verkligen är nyfiken på vad som ska hända med Alfapojkenmannen, Girl Power och de andra i framtiden.

Lars Krantz

Lars Krantz

PS. Konsumentinfo, FYI: Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr har en rätt liten upplaga vilket kan var bara att veta om man vill ha den. Bara så ni vet! DS.

»

  1. Jag är så dålig på att rekommendera saker på ett sätt så du förstår det är bra Simon! Förlåt mig Daniel Ahlgren för att det tog sån tid innan Simon läste dom

    Gilla

  2. Oh ja, det är absolut ditt fel att jag inte läst den innan 😉

    Gilla

  3. Synd att det ska behöva vara så 😦

    Gilla

  4. Älskar SH3. Underbar serie! Får ta och beställa Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr.

    Gilla

  5. Ping: Årskrönika 2014: Blogg-statistik | Simon säger

  6. Ping: Årskrönika 2014: Serierna | Simon säger

  7. Blubbblubbblubb

    Fantastisk serie det här. Rekommenderas främst till dem som gillar tentakler 😉

    Gilla

Kommentera

