Benito Mambo

Postat den

Benito Mambo - Dans

Benito Mambo är en besynnerlig liten saga skriven och tecknad av belgaren Christian Durieux. Huvudpersonen Charles-Henry är en kortväxt prydlig liten kostymklädd man vars stora passion i livet är mambo. Det uppskattas inte av hans far som därför förpassar honom till en fängelsehåla tillsammans med skeletten från hans andra likaledes misslyckade söner. I förtvivlan börjar Charles-Henry dansa sin mambo, varpå mambons gud blir intresserad och uppenbarar sig för honom, ger honom det nya namnet Benito som är mer passande för en mambo-dansör, och hjälper honom fly.

Det här är introduktionen på sagan, som sen vindlar sig fram på alla möjliga stickspår. Så gott som alla personer Benito träffar på i sin jakt efter kärleken (han träffar nämligen snart en trebent kvinna han faller pladask för) har sin egen historia att berätta, alla mycket fascinerande; Durieux har inte skrivit en fokuserad utan en spretig skröna som jag verkligen gillar. Den är rolig, fantastisk, och till och med lite gripande när den så vill, så när den var slut efter alltför korta 120 sidor (inklusive ett lite för abrupt slut, skulle jag säga) önskade jag att den hade fortsatt bra mycket längre.

Benito Mambo - Orm

Teckningarna är också förträffliga. Benitos upprepade danser hör definitivt till höjdpunkterna, men också de fantasifulla miljöerna och maskinerna. Men framförallt gillar jag dem för att de precis som manuset är så förbaskat sympatiska, en ren njutning att läsa och titta på.

I ärlighetens namn hade jag inte så stora förväntningar på den här boken. Jag var rädd att den skulle vara någonting sådär halvdant OK, en alltför högtravande konstnärlig bok av klassiskt franskt (ok, belgiskt!) snitt. Utgivaren Humanoids kan ibland dra lite åt det hållet när de ger ut sina mer udda böcker och då kan det bli ganska trist. Men hej vad fel jag hade, det här var någonting av det bästa jag läst på länge! En bagatell, javisst, (precis som den här recensionen som är ovanligt kort) men ack så charmig (precis som den här recensionen…hmmm…nja….)!

Benito Mambo - Luftfarkost

Kommentera

